• Elektrische fietsenmaker VanMoof maakte eind vorig jaar een doorstart na de overname door het Britse Lavoie.
  • Ondertussen is het merk weer begonnen met de verkoop van een verbeterde versie van de VanMoof SX5 en belooft het beterschap bij bestaande klanten.
  • Business Insider Nederland sprak met co-CEO Elliot Wertheimer van VanMoof over hoe het merk de problemen met klanten oplost en hoe de toekomst eruitziet.
  • Lees ook: VanMoof verkoopt na doorstart weer fietsen, maar zitten klanten daar wel op te wachten?

Bijna een half jaar nadat de Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof failliet werd verklaard, is het bedrijf weer begonnen met de verkoop van e-bikes. Het merk verkoopt op papier nog steeds dezelfde tweewielers als voor het faillissement: de S5 en A5. Dat lijkt vreemd, want de ophef die er vorig jaar rond het omvallen was, straalde allesbehalve goed af op het merk.

VanMoof besloot vorig jaar zonder enige communicatie vooraf te stoppen met het aannemen van bestellingen en het uitleveren van fietsen. Kort daarop gingen, eveneens zonder communicatie vooraf, de deuren van alle locaties op slot. Klanten die hun VanMoof hadden afgegeven voor reparatie, konden niet meer bij hun fiets en mensen die er net een hadden besteld, wisten niet of ze hun al betaalde VanMoof nog wel kregen. Die mensen ontvingen iets later het slechtst denkbare nieuws: niet alleen konden ze fluiten naar hun geld, ook kregen ze de fiets niet meer. VanMoof was failliet.

Het fietsenmerk waar de Nederlander eerst nog voornamelijk trots op was, was nu iets om je voor te schamen. De fietsen waren kwalitatief niet goed genoeg voor de prijs en de bedrijfsvoering was wellicht evenzo slecht. Bij de afhandeling van het faillissement leek het er in het begin dan ook niet op dat er veel animo was voor het noodlijdende bedrijf.

Daar kwam redelijk snel verandering in, toen meerdere gegadigden zich meldden. Al bleken veel daarvan niet serieus genoeg en ging het vooral om de naam. Lavoie, de Britse maker van elektrische stepjes (die je van hen geen stepjes mag noemen) en dochterbedrijf van automotive technologiebedrijf McLaren Applied, was bereid om tientallen miljoenen in VanMoof te steken om daarmee de interne problemen op te lossen en de kwaliteit van de fietsen te verbeteren. Belangrijker nog, het leek – gezien de achtergrond in elektrische mobiliteit en autosport – een perfecte partij om VanMoof weer op de rit te krijgen.

VanMoof S5.
VanMoof S5.
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

“Toen we hieraan begonnen, hebben we nooit gedacht dat het makkelijk was. We dachten eigenlijk dat de zaken er best slecht voor stonden, maar dat we toch wel in staat waren om het aan te pakken”, zegt de kersverse co-CEO Elliot Wertheimer van VanMoof tegen Business Insider Nederland.

“Toen VanMoof besloot de verkoop van de fietsen te stoppen om de productie te kunnen bijbenen, dachten we al dat er iets niet goed ging met VanMoof. Je stelt leveringen uit als je weer op niveau wilt komen, je stopt niet helemaal met verkopen. Vanaf dat moment begonnen we al met ze te praten, vooral uit nieuwsgierigheid", zegt Wertheimer.

Vanaf dat moment ging het snel. Drie weken nadat de eerste gesprekken gevoerd waren, had Lavoie de Nederlandse fietsenfabrikant overgenomen.

Die snelheid zorgde ervoor dat Wertheimer en de zijnen niet eens genoeg tijd hadden om de boeken volledig door te nemen. “We deden de transactie al voordat we volledig in kaart hadden wat er bij VanMoof speelde. We hadden wel ideeën, maar het was nog niet helemaal uitgekristalliseerd”, aldus Wertheimer. “Het duurde nog enige maanden voordat we precies wisten wat fout was gegaan en welke richting we op wilden gaan."

Het oude VanMoof wilde te veel en te snel

Toen Wertheimer alle delen van VanMoof had doorgelicht was het heel duidelijk waar het was misgegaan. “We vroegen ons af waarom de betrouwbaarheid zo slecht was en waarom mensen zo kwaad waren. Het was een bedrijf dat eenzelfde strategie als ons aanhield, waardoor we goed konden kijken naar wat er fout ging, maar ook wat ze goed deden.”

Het bleek al snel dat de modellen S3 en X3 in de basis niet betrouwbaar genoeg waren, omdat er bij de ontwikkeling ervan te snel was gehandeld. Er waren stappen overgeslagen om snelheid te behouden.

Dat gebeurde ook bij het proberen van het oplossen van de ontstane problemen, waardoor de financiële gezondheid van het bedrijf verslechterde. De reparatiekosten, die allemaal onder de garantie vielen, rezen de pan uit, aangezien het bedrijf hier volledig voor moest opdraaien. In het verleden had VanMoof ervoor gekozen om alles in eigen beheer te doen.

Wertheimer erkent dat de S3 en X3 simpelweg niet goed genoeg waren. “Om het allemaal nog erger te maken, waren de SX3’s inderdaad minder betrouwbaar dan de industriestandaard voorschrijft, maar ze waren niet desastreus slecht. Het was meer dat dezelfde onderdelen vaak stukgingen en dat juist die op moeilijk bereikbare punten waren. Repareren kostte dus heel veel tijd, wat de kosten verder opdreef.”

De druppel die de emmer deed overlopen: de korting die VanMoof bood op de nieuwe modellen S5 en A5. “De marges waren te klein, veel te klein. Ze hadden hun producten ongeveer voor het dubbele moeten verkopen. Op elke SX3 die ze verkochten, draaiden ze verlies. Bij de lancering van de SA5 deden ze het beter. Die kwam voor 3.500 euro op de markt, wat prima was. Maar hier begonnen ze kortingen van 1.000 euro te geven. Dat maakte de marges wederom erg krap", zegt Wertheimer.

“Alleen als je het goed voor elkaar hebt in het hele bedrijf, kun je dat accepteren. En als VanMoof met de juiste marges had gewerkt, had het alle problemen waarschijnlijk op termijn kunnen oplossen”, stelt de nieuwe co-CEO.

Hoe houd je bestaande en nieuwe klanten tevreden?

Alle opgestapelde problemen liggen nu op het bordje van Wertheimer, die duidelijk kenbaar maakt dat hij de uitdaging aandurft. Volgens hem ligt de eerste en belangrijkste opgave bij het tevreden maken en houden van bestaande klanten, zelfs de mensen die door het faillissement wel een fiets bestelden, maar nooit kregen.

“Als eerste zijn we bezig met het kunnen leveren van voldoende onderdelen, waarmee we de problemen met de door het oude VanMoof verkochte fietsen kunnen oplossen. Dat doen we niet meer zelf, maar via een partnernetwerk dat we elke dag aan het uitbreiden zijn. We zijn druk bezig met het aansluiten van nieuwe partners en ze aan het opleiden zodat ze kunnen werken aan de fietsen”, zegt Wertheimer.

De onderdelen die VanMoof nu levert zijn overigens niet meer helemaal hetzelfde als de originele. Volgens Wertheimer zijn de fietsen volledig onderzocht door de experts van McLaren Applied, die de kinderziektes eruit hebben gehaald.

Daarmee zouden de bestaande rijders probleemloos moeten kunnen rondfietsen. Maar voor zij die hun nieuwe VanMoof nooit hebben ontvangen, kan Wertheimer minder betekenen. “We kunnen deze mensen niet actief benaderen en de situatie uitleggen, omdat we de lijst met gedupeerden niet hebben en niet krijgen van de curator. Op dit moment kunnen we niets doen, omdat het allemaal vastligt in het faillissement. Wel hebben we ze proberen te benaderen via de pers en informatie op onze website."

“Maar we zijn ook op zoek naar oplossingen", vervolgt de co-CEO. "We weten dat het raar is als een bedrijf weer begint te verkopen, maar jij je fiets nog niet gehad hebt. Daar zijn we ons echt wel van bewust, maar we kunnen ook niet zomaar actie ondernemen, want elke fiets die we nu verkopen, moeten we ook inkopen. Ze zijn niet gratis. Als de zaken goed gaan en de verkopen groeien, zijn er in de toekomst meer mogelijkheden waar we naar kunnen kijken.”

Wertheimer erkent ook dat de VanMoof-naam niet helemaal meer is wat het ooit was. Rond het faillissement kwam de fietsenmaker met regelmaat negatief in beeld, wat de perceptie van het merk geen goed heeft gedaan.

“VanMoof heeft in de basis nog steeds een goede naam. We kunnen dat heractiveren door in de toekomst transparant te zijn en te doen wat we zeggen, mensen op de weg te houden en geweldige producten te leveren”, stelt Wertheimer. “Het is net als wanneer je een vriend hebt verraden. Je wilt hem niet verliezen en uitleggen dat je je ongelooflijk rot voelt, maar ook bewijzen dat je veranderd bent en beter bent geworden. Ook weet je dat je vriend dat niet direct zal accepteren.”

Opladen gaat via de connector onder het achterlicht van de VanMoof S5.
Opladen gaat via de connector onder het achterlicht van de VanMoof S5.
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Tegelijkertijd heeft Wertheimer er alles aan gedaan om VanMoof zoveel mogelijk VanMoof te laten blijven. “Vanaf het begin zagen we dat ze technisch ver vooruit lagen op de rest. En dat wilden we behouden, iets wat alleen kan met de juiste mensen. Het was dus zaak om zo snel mogelijk zoveel mogelijk oud-VanMoofers aan te nemen”, zegt Wertheimer. “Het was de hoogste prioriteit en ik denk dat het gelukt is. We hebben de meeste belangrijke mensen weer kunnen aannemen, maar sommigen ook niet, want die hadden al een andere baan. Zo gaat dat. Uiteindelijk bestaan we nu voor zo’n 75 tot 80 procent uit mensen die bij het originele VanMoof werkten.”

Het overnemen van VanMoof was een grote gok

“Het was een grote gok", zegt Wertheimer over de overname van VanMoof. "We vroegen ons af of mensen het product nog wel wilden kopen, maar dat bleek gelukkig zo te zijn", zegt Wertheimer terwijl de opluchting van zijn gezicht te lezen valt.

“Ik denk dat het komt omdat het volgens mij de beste fietsen ter wereld zijn en dat we snel leveren. Maar ook onze fanbase blijft ons steunen, wat ons echt helpt. En de nieuwe partners helpen ons ook met het aanprijzen. Dus we zijn eigenlijk best blij met de manier waarop de herstart verloopt.”

Waar ze bij VanMoof ook blij mee zijn, is de timing van de herstart. Dat klinkt tegenstrijdig, aangezien de verkoop van e-bikes niet bepaald goed lijkt te gaan. Fietsenhandelaren komen niet van de elektrische tweewielers af en snijden keihard in de prijzen, met alle gevolgen van dien. Maar Wertheimer ziet licht aan het eind van de tunnel. “Het is allemaal het gevolg van overmoedigheid ten tijde van de coronapandemie. Er was veel geld, er werd teveel ingekocht en met die overschotten zit men nu nog. Maar over het algemeen wordt dit jaar als het laatste slechte jaar gezien. Misschien begint het volgend jaar al, maar in 2026 moet de markt weer normaal zijn.”

Daarmee lijkt alles op zijn plaats te vallen voor het nieuwe VanMoof. De overname door Lavoie en de technische kennis van McLaren Applied erachter, zorgt ervoor dat er niet alleen geleerd is van de gemaakte fouten en dat de technische problemen zijn opgelost, maar ook dat er genoeg kennis aan boord is gehaald om de in het verleden gemaakte missers te voorkomen. Daarnaast lijkt het erop dat de markt voor e-bikes weer aantrekt, waardoor VanMoof op die stijgende lijn mee zou kunnen liften.

Maar ondanks dat alles er goed uitziet, valt of staat de toekomst van het fietsenmerk bij het behalen van de grootste uitdaging: het overtuigen van bestaande en aankomende klanten dat het nu echt allemaal dik in orde is en dat het niet nogmaals fout gaat. Daar worden stappen gezet, maar of dat genoeg is om het stugge Nederlandse publiek over de streep te trekken?

LEES OOK: Curatoren VanMoof steggelen met financier over vergoeding klanten, voor nooit ontvangen fiets van zo’n €2.200 tot €3.500