• De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt na het faillissement van vorig jaar weer fietsen via zijn eigen website.
  • De nieuwe topman van het bedrijf, Eliott Wertheimer, zegt dat de komende jaren in het teken staan van “het herwinnen van vertrouwen”.
  • Merkendeskundige Bas Kist vraagt zich in het Parool af of Nederlanders wel weer bereid zijn een VanMoof aan te schaffen.
  • Lees ook: VanMoof gaat service en reparatie uitbesteden aan fietsenmakers bij herlancering

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf.

Topman Eliott Wertheimer spreekt van “een enorme mijlpaal”. VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

Wertheimer meldt in een verklaring dat de producten en technologieën van VanMoof de afgelopen tijd zijn geanalyseerd en geëvalueerd. Met de uitkomsten daarvan zijn de nieuwe fietsen “vanaf de grond opgebouwd”.

Maar merkendeskundige Bas Kist vraagt zich in het Parool af of Nederlanders wel weer bereid zijn een VanMoof aan te schaffen. “Er zijn zoveel mensen die problemen met de fietsen hebben gehad”, zo zegt hij tegen de krant. “En niet alleen de mensen die er eentje hadden, weten dat. Ook de mensen in de kring daaromheen hebben alle verhalen gehoord.”

VanMoof besteedt reparatie fietsen nu uit

Maar VanMoof heeft zich niet enkel gefocust op de verkoop van nieuwe fietsen. Zo meldde de onderneming vorige maand al haar werkwijze grondig aan te passen. Het bedrijf, dat in problemen kwam omdat het alle reparatiewerkzaamheden voor eigen rekening nam, besteedt dit nu uit aan derden. VanMoof werkt hiervoor samen met fietsenmakers op vijftig locaties in zeven landen.

De topman zegt ten slotte dat hij er zich van bewust is "dat de komende jaren in het teken zullen staan van het herwinnen van het vertrouwen".

Hoogleraar Marketing Kitty Koelemeijer aan Nyenrode Business Universiteit, noemt alles wat er gebeurd is rond VanMoof ‘desastreus’ voor de reputatie van het bedrijf, maar zegt tegen het Parool dat het vooral de vraag is of de consument de nieuwe eigenaren die problemen zullen verwijten. "Na een faillissement is dat misschien niet logisch", stelt ze.

Ze vindt het ook goed te begrijpen dat de nieuwe eigenaren de naam VanMoof handhaven. "Het alternatief is een heel nieuw merk in de markt zetten en dat kost ook veel geld", zegt ze. "De nieuwe eigenaren maken gebruik van wat er nog over is. Het is gedurfd en waarschijnlijk hebben ze een calculatie gemaakt. Het is alleen geen garantie op succes."

LEES OOK: Curatoren VanMoof steggelen met financier over vergoeding klanten, voor nooit ontvangen fiets van zo’n €2.200 tot €3.500