• Transavia overtreedt de regels door passagiers bij annulering van hun vlucht niet een andere vlucht naar keuze te laten kiezen, aldus de Consumentenbond.
  • Op de website van Transavia staat dat er voor een aantal passagiers geen alternatieve vlucht beschikbaar is. Zij krijgen hun geld terug of een vlucht na de zomer.
  • Transavia zegt zich niet te herkennen in de kritiek van de Consumentenbond.
  • Lees ook: Dit zijn de 20 beste vliegvelden ter wereld – en verrassing, ons dichtgeslibde Schiphol zit erbij

Transavia overtreedt de Europese regels bij het schrappen van vluchten om de drukte op Schiphol te beperken. Dat zegt de Consumentenbond die erop wijst dat de luchtvaartmaatschappij passagiers bij annulering nu niet de keus biedt tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze.

Transavia kondigde woensdag al aan tussen 7 juli en 14 augustus 240 vluchten vanaf Schiphol te schrappen. Daardoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor 70 procent daarvan is een vervangende vlucht gevonden, bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven. Van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd.

Op de website van Transavia staat dat er voor een aantal passagiers geen alternatieve vlucht beschikbaar is, geeft de Consumentenbond aan. Mensen die het betreft zouden maar twee opties krijgen, namelijk geld terug of een vlucht na de zomer. Daarmee zou de maatschappij volgens de belangenorganisatie tekortschieten, want de maatschappij zou ze de keuze moeten bieden tussen geld terug óf een andere vlucht op dezelfde dag óf een vlucht op een dag die de passagier kiest.

“Transavia zegt dat het niet iedereen een vervangende vlucht kan bieden. Maar het informeert zijn klanten niet over de mogelijkheid om zelf een andere vlucht voor te stellen, desnoods van een andere maatschappij”, zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Dat laatste kan volgens haar voor veel consumenten nog een uitkomst zijn om toch op hun vakantiebestemming te komen.

De Consumentenbond wijst er daarnaast op dat Transavia ook vluchten schrapt omdat er te weinig bemanning is. "Als dat binnen twee weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging. Maar Transavia verzwijgt die rechten ook."

Annulering vluchten op Schiphol: mogelijk massaclaim

Eerder gaf de Consumentenbond al aan de mogelijkheid van een massaclaim tegen Schiphol te onderzoeken. Door de voor de zomer ingestelde beperkingen moeten luchtvaartmaatschappijen namelijk veel vluchten schrappen.

Lees ook: Consumentenbond onderzoekt mogelijkheden voor massaclaim tegen Schiphol: ‘Dit is amateurisme ten top’

Voor de klacht over Transavia spreekt een woordvoerster nu niet over juridische stappen. Ze zegt dat de organisatie hoopt Transavia via een oproep en het stellen van vragen nog tot veranderingen te bewegen.

De Consumentenbond benadrukt de komende tijd nauwlettend in de gaten houden of maatschappijen en reisorganisaties zich aan de regels houden. Zo kijken deskundigen van de organisatie ook nog naar de manier waarop bijvoorbeeld KLM en andere maatschappijen precies hun capaciteit beperken.

Transavia zegt zich niet te herkennen in de kritiek van de Consumentenbond. "Wij doen er alles aan om onze passagiers om te boeken en alternatieven te bieden. Het is helaas een feit dat we fors in capaciteit op Schiphol moesten reduceren in de voor ons drukste periode van het jaar. Alle passagiers van wie de vlucht geannuleerd of gewijzigd is kunnen omboeken als ze bij ons een alternatieve vlucht zien."

LEES OOK: Schiphol verdeelt de pijn over vliegmaatschappijen: KLM moet in juli de helft van het stoelenprobleem oplossen