• Topman Michael O’Leary ziet uitstel van de opening van Lelystad Airport als ‘verkapte staatssteun’  voor KLM.
  • Het idee is dat Lelystad Airport Schiphol kan ontlasten en dat zou ook kansen bieden voor budgetmaatschappij Ryanair.
  • De opening van Lelystad Airport is mede vertraagd door de uitkomst van milieustudies over geluidsoverlast. Daar is de stikstofkwestie bijgekomen.

De topman van Ryanair Michael O’Leary noemt de uitstel van de opening van Lelystad Airport “verkapte staatssteun” voor concurrent KLM.

“We willen vliegen op Lelystad Airport, maar ik zie dat de eerstvolgende vijfhonderd jaar nog niet gebeuren. De politiek zal uitvluchten blijven verzinnen om de opening te vertragen”, zegt hij in een interview met De Telegraaf.

De opening van Lelystad Airport was in 2018 gepland, maar is meerdere keren uitgesteld. Eerst vanwege de geluidsoverlast die de luchthaven teweeg zou brengen, daarna kwam daar de stikstofproblematiek bij.

„Hoeveel milieustudies heb je nodig om een luchthaven open te krijgen? Elke keer wordt een nieuw smoesje onder het mom van milieu door de politiek verzonnen. In mijn opinie is het dichthouden van Lelystad verkapte staatssteun om KLM beschermen”, aldus O’Leary.

Het nieuwe vliegveld in de Flevopolder zou vluchten moeten overnemen van Schiphol dat uit zijn voegen barst. De Amsterdamse luchthaven zit al twee jaar op het maximaal aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar.

KLM dat er een wereldwijd overstapnetwerk onderhoudt, smeekte om de opening Lelystad Airport omdat het de capaciteit nodig zou hebben.

Maar dat gaat er bij O'Leary niet in. „Geloof me, KLM heeft veel meer aan dit belachelijke kunstmatige plafond op Schiphol, omdat ze daardoor geen last hebben van de concurrentie”, stelt hij.

In Nederland vliegt Ryanair op Schiphol en Eindhoven. In Eindhoven had de luchtvaartmaatschappij een basis, maar die werd gesloten na een conflict met de vakbond. O'Leary sluit niet uit dat Ryanair terugkeert. Volgens hem kan de vakantieluchthaven in Lelystad open op een manier waarop de omgeving er ook mee kan leven.

'Lelystad Airport moet open voor nieuwe gebruikers'

Als het aan O'Leary ligt, gaat Lelystad Airport ook open voor nieuwe gebruikers en niet alleen voor maatschappijen die al op Schiphol vliegen. Ryanair wil dat via de rechter afdwingen. De Tweede Kamer had een motie aangenomen dat het vliegveld alleen als 'overloop'-luchthaven voor Schiphol gebruikt mag worden en niet door nieuwe gebruikers.

Dat plan is deels door de Europese Commissie van tafel geveegd. De aangepaste verkeersverdeelregeling (VVR) moet nog in stemming gebracht worden in de Tweede Kamer. Tot die tijd kan Ryanair niet naar de rechter stappen.

De nieuwe verkeersverdeling voorkomt niet volledig dat maatschappijen die niet op Schiphol vliegen, toch gebruik kunnen maken van Lelystad Airport. Wel krijgen maatschappijen die vakantievluchten op Schiphol inleveren, voorrang op Lelystad Airport, schreef Omroep Flevoland.

Dat laatste zou waarschijnlijk in het voordeel zijn van KLM, dat extra ruimte krijgt op Schiphol als het vluchten van Transavia naar Lelystad verplaatst.

Lees ook: Het milieurapport over Lelystad Airport is nu wel in orde – de luchthaven kan in 2020 uitbreiden