De uitbreiding van luchthaven Lelystad is een stap dichterbij gekomen. Het aangepaste milieueffectrapport is goedgekeurd.

Het is goed dat we verder kunnen, reageert minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Het is een tegenvaller voor actiegroepen die zich verzetten tegen de plannen.

Het milieueffectrapport moest worden geactualiseerd omdat er fouten in de geluidsberekeningen waren. De onafhankelijke Commissie mer liet woensdag weten de aanpassing goed te keuren. De minister beschikt nu volgens haar “over alle essentiële milieu-informatie voor een besluit over het gebruik van Lelystad Airport”.

“Aandachtspunt is dat in de beginjaren langdurig laag wordt gevlogen, waardoor in een groot gebied duidelijke geluidpieken optreden”, laat de Commissie mer weten. “Ze adviseert de minister om de omgeving uit te nodigen mee te denken over het beheersen van de hinder.”

Lelystad moet vakantievluchten gaan overnemen van Schiphol. Tot 2023 gaat het om 10.000 starts en landingen per jaar. Daarna moet het vliegveld groeien naar 45.000 vliegbewegingen.

De opening van de nieuwe luchthaven is al twee keer uitgesteld en staat nu gepland voor april 2020.

De bewonersorganisaties, die de fouten ontdekten, wilden een heel nieuw milieueffectrapport. Als de Commissie mer daarmee had ingestemd had dat vermoedelijk opnieuw flinke vertraging opgeleverd voor de opening van de luchthaven, die aanvankelijk al voor dit jaar gepland stond.

Er is veel weerstand tegen uitbreiding. Veel mensen in omliggende provincies vrezen geluidsoverlast. Ook vinden burgers dat ze onvoldoende bij de besluitvorming zijn betrokken. Van Nieuwenhuizen besloot begin dit jaar de uitbreiding met nog eens een jaar uit te stellen omdat opening in 2019 onverantwoord zou zijn.

VVD enthousiast, D66 zuinig over Lelystad

Regeringspartij VVD is enthousiast dat er een belangrijke stap is genomen richting uitbreiding van luchthaven Lelystad. Coalitiegenoot D66 reageerde veel terughoudender op het nieuws dat een aangepast milieurapport voor de luchthaven is goedgekeurd.

"Na tijden van achteruit kijken kan de luchtvaart nu weer stappen vooruitzetten", verklaarde VVD'er Remco Dijkstra op sociale media. "De opening van Lelystad Airport is belangrijk om Schiphol te ontlasten. Dit is een flinke stap in die richting."

D66'er Jan Paternotte vindt het "goed dat het onderzoek nu klopt. Dit betekent echter niet dat vliegveld Lelystad binnenkort de deuren kan openen". Dat kan volgens hem alleen gebeuren als vakantievluchten gedwongen kunnen worden van Schiphol naar Lelystad te verhuizen.

Ook heeft hij nog vragen over het snel opstijgen van vliegtuigen bij Lelystad. "Deze vragen zullen eerst beantwoord moeten worden, voordat een beslissing kan worden genomen over vliegveld Lelystad."

Nijhuis: goed nieuws voor Schiphol

Voor Schiphol is het goed nieuws dat twijfels over een belangrijk milieurapport over Lelystad Airport zijn weggenomen. Topman Jos Nijhuis gaat ervan uit dat de regionale luchthaven zoals gepland in 2020 kan worden opengesteld voor commercieel vliegverkeer, en dat daarmee ruimte ontstaat op Schiphol zelf.

De uitbreiding van Lelystad Airport is onderdeel van een pakket afspraken uit 2008 waarin ook een maximum van 500.000 starts en landingen op Schiphol werd overeengekomen. Dat plafond werd vorig jaar al bijna bereikt. Daarom is het volgens Nijhuis van groot belang dat Lelystad daadwerkelijk als "verlengstuk'' in gebruik kan worden genomen.

Eigenlijk had Lelystad Airport al vanaf deze maand vakantievluchten van Schiphol moeten overnemen. Nu dat al twee jaar later is geworden, vindt Nijhuis dat ook andere afspraken uit het zogenoemde Alders-akkoord opnieuw besproken moeten worden. "Maar het is aan de politiek om alle belangen af te wegen. Ik wil daar niet op vooruitlopen."