Voor het vierde jaar op rij publiceert zakelijk sociaal platform LinkedIn een toplijst van jonge groeidrijven. De lijst, die dit jaar wordt aangevoerd door zonneautofabrikant Lightyear, moet een indruk geven van bedrijven die een voorbeeldfunctie hebben voor werkenden in Nederland.

Om tot de top 10 te komen gebruikt LinkedIn verschillende data, waaronder de omzet- en personeelsgroei. Maar ook andere factoren worden meegenomen, zoals de interesse voor vacatures, de mate waarin een bedrijf in staat is talent aan te trekken en de betrokkenheid bij werknemers. Hiervoor maakt LinkedIn mede gebruik van data die op het eigen platform worden verzameld.

In de lijst komen vooral jonge, hippe, bedrijven voor die zich onderscheiden met een maatschappelijke en duurzame missie. Dit is de top 10 van favoriete, jonge Nederlandse bedrijven volgens LinkedIn:

  1. Lightyear
    Zonneautomaker Lightyear begon in 2016 aan de ontwikkeling van de Lightyear One, die nu als de Lightyear Zero in Finland in productie gaat. Het bedrijf telt op dit moment zo’n 500 werknemers en heeft het hoofdkantoor in Helmond.
  2. Picnic
    Picnic begon in 2015 als online-only supermarkt. Het bedrokf groeide uit tot serieuze concurrent van de gevestigde orde en opereert naast Nederland nu ook in Duitsland en Frankrijk. Het bedrijf telt zo’n 7.500 werknemers en is met het hoofdkantoor gevestigd in Amsterdam
  3. Pieter Pot
    Pieter Pot heeft een speciale missie: verpakkingsmateriaal van voedingsmiddelen verbannen. Het levert goederen dan ook in herbruikbare glazen potten of flessen. Sinds de start in 2019 is het bedrijf uitgegroeid naar 60 werknemers en heeft het het hoofdkantoor in Rotterdam.
  4. Bitvavo
    Bitvavo is een van de grootste cryptohandelsplaformen van Nederland. Het bedrijf begon in 2018 en verwerkt tegenwoordig ruim 10 miljard euro aan transacties per maand. Het doet dit vanuit Amsterdam met een team van 160 werknemers.
  5. Fourthline
    Fourthline is gespecialiseerd in KYC (know your customer), oftewel scans die bedrijven bevestigen dat ze daadwerkelijk met juiste persoon. Het bedrijf werd in 2017 opgericht, heeft het hoofdkantoor in Amsterdam en werkt met 260 mensen aan de KYC-oplossing.
  6. Crisp
    Crisp is de online supermarkt die zich wil onderscheiden met verse producten van lokale producenten. Dat doet het met enig succes, want sinds de oprichting in 2018 is het bedrijf uitgegroeid naar 690 medewerkers en haalde het in de laatste investeringsronde ruim 30 miljoen euro op. Crisp is gevestigd in Amsterdam.
  7. OpenUp
    OpenUp maakt het makkelijk om toegang te krijgen tot een professionele psycholoog. Het doet dit door abonnementen met bedrijven af te sluiten zodat zij hun werknemers laagdrempelige psychologische hulp kunnen bieden. OpenUp is in 2019 opgericht, is gevestigd in Amsterdam en heeft 135 werknemers.
  8. JEX
    Het Rotterdamse JEX begon in 2019 als online intermediair, maar heeft zich ondertussen ontwikkeld tot leverancier van softwareoplossingen voor de uitzendbranche. Het softwarebedrijf bestaat uit 185 werknemers.
  9. Vesper
    Vesper is houdt de grondstoffenmarkt voor onder andere suiker, plantaardige oliën en zuivel in de gaten. De inzichten die het daaruit verkrijgt, deelt het via een online platform met klanten zodat zij goed kunnen inkopen. Het bedrijf doet dit sinds 2018 vanuit het Amsterdamse hoofdkantoor met een team van 75 medewerkers.
  10. Otrium
    Otrium in de oplossing voor kledingmerken die hun oudere collecties tegen een gereduceerde prijs willen aanbieden. Het Amsterdamse bedrijf biedt een eigen platform waarop de kleding verkocht wordt. Het bedrijf bestaat sinds 2015 en bestaat op dit moment uit 185 medewerkers.

LEES OOK: Deze studies zijn het populairst bij werkgevers – ‘Strategic Management’ bij Erasmus Universiteit aan kop