Tony’s Factory, het bedrijf achter chocolademerk Tony’s Chocolonely, onderzoekt de mogelijkheden voor een beursgang in Amsterdam.

De chocolademaker laat weten adviseurs in de arm te hebben genomen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Het bedrijf werd twaalf jaar geleden opgericht om het proces van chocola maken te verduurzamen, met meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren.

Volgens Chief Chocolate Officer Henk Jan Beltman is er ondanks toezeggingen door producenten weinig verbeterd aan de positie van arbeiders. “Maar je kunt dit probleem binnen een paar jaar oplossen.”

Daarvoor wil hij in overleg met grote spelers op de chocolademarkt. Om dat te bewerkstelligen moet het bedrijf volgens Beltman groeien en winstgevend zijn. “Het outperformen van de concurrentie is cruciaal. We moeten niet het Greenpeace-bootje zijn dat tegen de grote bedrijven aanbotst. Wij willen het loodsbootje zijn.”

Volgens Beltman ligt een verkoop van het bedrijf niet voor de hand. "Een verandering van eigenaarschap is niet ons doel." Hij wilde niet zeggen of een verkoop van een belang aan een grotere producent wel een optie is.

Tony's Chocolonely wil daarnaast ook consumenten bewuster maken van het probleem van illegale arbeid en daar helpt een beursgang ook bij. "Het is belangrijk om samen met consumenten impact te maken. Ik was verrast over hoeveel aandacht er vandaag al met deze aankondiging op ons af kwam."

Omzet van Tony's Chocolonely

De chocolade van Tony's Chocolonely wordt inmiddels in zeven landen verkocht. In het boekjaar 2015/2016 behaalde de chocolademaker een omzet van 29,3 miljoen euro en een nettowinst van 1,4 miljoen euro.

De onderneming rekent voor het boekjaar dat eind deze maand afloopt op een omzet van 45 miljoen euro, zo meldt het bedrijf op Twitter. De winst komt volgens Beltman uit op 6 procent van de omzet, of zo'n 2,7 miljoen euro.

De onderneming zegt de afgelopen jaren met gemiddeld 50 procent te zijn gegroeid. Sinds 2011 is de omzet verdertigvoudigd.

"Daarop willen wij nu kapitaliseren", aldus Beltman. "Zonder ook maar één concessie te willen doen aan waar Tony's Chocolonely voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie."

Tony's Chocolonely had op 30 september 2016 vier aandeelhouders. Beltman had toen een belang van net geen 40 procent in de chocolademaker. Mede-oprichter Maurice Dekkers en de eerste directeur Eveline Raymans bezitten respectievelijk 26,5 en 11,7 procent van de aandelen. De overige 22,1 procent is in handen van de werknemers.

Of de eigenaars hun stukken gaan aanbieden bij de mogelijke beursgang en of er ook nieuwe aandelen worden uitgegeven is nog niet bekend.

LEES OOK: Voor het eerst in 80 jaar is er een nieuwe chocoladesoort uitgevonden

MIS OOK NIET: Zo wordt een reep Tony’s Chocolonely gemaakt