Chocolademaker Tony’s Chocolonely wil dat Europese en Amerikaanse chocoladeproducenten wettelijk verplicht worden om verantwoordelijkheid te nemen voor hun productieketen. Hiervoor starten ze een internationale petitie.

Dat maakte CEO Henk Jan Beltman donderdag bekend tijdens de presentatie van Tony’s JaarFAIRslag in de Westergasfabriek in Amsterdam.

De duurzame chocoladefabrikant boekte in het afgelopen boekjaar een minieme winst van 2.656 euro, flink minder dan de 2,5 miljoen euro die er een jaar eerder onder de streep overbleef.

Maar de financiële resultaten waren niet het enige dat Tony’s te melden had. Het bedrijf lanceerde ook een internationale petitie die zowel grote bedrijven als wetgevers moet laten zien dat consumenten klaar zijn met chocolade waar een nare bijsmaak aan zit. Het doel: een miljoen handtekeningen.

Wij spraken met Beltman over de petitie.


 
Een verplichte verantwoordelijkheid voor je eigen productieketen, wat houdt dat voor bedrijven in?

Beltman: “Als je een gestolen fiets koopt van een junk in het Vondelpark ben je strafbaar voor heling. Maar op het moment dat er grotere illegale activiteiten plaatsvinden in een werelddeel hier ver vandaan, dan geven we daar minder om. Dat is heel raar.”

Lees ook op Business Insider

“Ik vind dat je er als merkfabrikant verantwoordelijkheid voor moet nemen dat de hele keten goed is. Op het moment dat merken dat niet uit zichzelf doen, ligt er een taak voor de overheid. We hebben nieuwe spelregels nodig die bepalen dat je een product alleen mag verkopen als het honderd procent eerlijk tot stand gekomen is.”

Bestaan er al vergelijkbare wetten?

“Hier in Nederland heeft de Eerste Kamer kort geleden de Wet zorgplicht kinderarbeid aangenomen. Door die wet kunnen we bedrijven erop aanspreken als ze een product verkopen dat met kinderarbeid is gemaakt.”

“Die wet is nu nog vrij zacht: het gaat er met name over dat er onderzoek mag plaatsvinden. Maar ik zou heel graag willen zien dat het gewoon niet kán. Op het moment dat je je eigen kinderen naar school brengt en er op zes uur vliegafstand kinderen op een cacaoplantage aan het werk zijn om voor ons chocola te maken… dan is er iets scheef in de wereld. Het is aan ons om dat te veranderen.”

Deze actie doet denken aan het verhaal van jullie oprichter Teun van de Keuken. Hij gaf aan dat hij strafbaar zou moeten zijn voor het kopen van chocola waar slavernij aan te pas is gekomen.

“Het is nu vijftien jaar geleden dat Teun zichzelf heeft aangegeven, en liet zien dat we op deze manier geen chocola kunnen consumeren. En datzelfde principe is nu, vijftien jaar later, nog steeds actueel. Ik vind dat het tijd is voor een grote stap voorwaarts. Dat we alleen maar producten moeten consumeren waarvan we weten dat die 100 procent goed zijn.”

Wat is er de afgelopen vijftien jaar wél vooruit gegaan?

“Verandering heeft altijd tijd nodig. Het klinkt misschien naïef, of juist arrogant, maar ik ben ervan overtuigd dat het echt gaat gebeuren. Langzaamaan zie je dat bedrijven mee gaan bewegen. Een goed voorbeeld daarvan is Delicata, het eigen merk van Albert Heijn. Zij gaan op dezelfde manier als wij chocolade maken en vermarkten. Consumenten zijn er klaar voor, nu is het nog zaak om meer bedrijven mee te krijgen.”

Is dat moeilijk?

“Het is voor die bedrijven vooral veel kostbaarder. Als je jarenlang ontzettend veel geld hebt verdiend met het maken van chocolade omdat het begin van de keten wordt uitgebuit, is het heel moeilijk om daar afscheid van te nemen en goed te gaan doen.”

“En toch vind ik dat zowel consumenten als overheden de grote jongens moeten aansporen, misschien zelfs wel dwingen, om op een andere manier chocolade te maken. Zodat uiteindelijk ook de boer aan het begin van de keten een leefbaar inkomen heeft. Want Tony’s werkt inmiddels samen met 7 duizend cacaoboeren in West-Afrika. Maar in heel West-Afrika zijn er 2 miljoen boeren.”

Dus de tijd van vriendelijk vragen en het goede voorbeeld geven is voorbij?

“Het gaat om een combinatie: laten zien dat het werkt, dat het ook voor je bedrijfsvoering goed is om die verantwoordelijkheid naar je toe te trekken. Dus nee, alleen aansporen is niet genoeg.”

Dit is een artikel van Sublime’s ‘Nieuws van de Vooruitgang‘. Dagelijks brengen Business Insider en Sublime ‘Ondernemers van de Vooruitgang’, een bulletin over bedrijven en innovaties die de wereld vooruit helpen.