Albert Heijn gaat zijn cacao voor chocolademerk Delicata naar voorbeeld van Tony’s Chocolonely inkopen. De supermarktketen sluit zich aan bij het Open Chain-platform van Tony’s Chocolonely en gaat boeren meer betalen voor hun cacao en maakt de herkomst van de cacaomassa traceerbaar.

“We willen een verschil maken. Daarom vinden we het belangrijk om structureel bij te dragen aan een beter leven voor cacaoboeren”, zegt vicepresident Henk van Harn.

Door de inkoop van de ingrediënten voor  chocolade duurzamer en transparanter te maken, hoopt Albert Heijn een eind te maken aan kinderarbeid en moderne slavernij. Volgens critici is er sprake van erbarmelijke arbeids- en leefomstandigheden op cacaoplantages. Omdat tot nu toe nauwelijks vast te stellen was waar de cacao voor de Delicata-repen vandaan kwam, was het ook moeilijk om eventuele misstanden aan te pakken.

Vaste groep boerencoöperaties

Albert Heijn gaat de cacao voortaan betrekken van de vaste groep boerencoöperaties in Ghana en Ivoorkust waar Tony’s Chocolonely al jaren mee samenwerkt. De coöperaties krijgen meer betaald voor hun cacao dan de wettelijk vastgestelde minimumprijzen in die landen.

Door de nieuwe inkoopprijzen zullen de Delicata-repen zo’n 10 cent duurder worden, zegt sourcing manager Jeroen Hirdes tegen Nu.nl.

Tony’s Chocolonely roept andere bedrijven al jarenlang op hun voorbeeld te volgen van het inkopen van cacao via coöperaties, waardoor de herkomst duidelijk is en boeren een eerlijke prijs ontvangen.

CEO Antoine de Saint-Affrique van Barry Callebaut dat de repen voor Albert Heijn gaat produceren, is blij met het partnerschap met de supermarkt en Tony’s Chocolonely: “Dit is een enorme stap voor de chocolade-industrie op weg naar volledig duurzame chocola in 2025. Het is een geweldige mogelijkheid om samen te werken met de grootste retailer van Nederland en een bedrijf als Tony’s Chocolonely dat de slaafvrije chocola als missie heeft.”

Lees ook op Business Insider

Tony’s Chocolonely meest duurzame merk van Nederland

Tony’s Chocolonely werd in 2005 opgericht door journalisten van het tv-programma De Keuringsdienst van Waarde die onder leiding van Teun van de Keuken hadden ontdekt dat veel chocola wordt gemaakt van cacao van plantages waar kindslaven werken.

Hoewel Tony’s Chocolonely nog steeds niet kan garanderen dat het 100 procent slaafvrije chocolade maakt, is het dit jaar door de Sustainable Brand Index wel uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland

Het is inmiddels ook het grootste chocolademerk van Nederland en de jaaromzet bedraagt nu 55 miljoen euro, maar het bedrijf groeit toch minder hard dan ze zouden willen. Tony’s Chocolonely had dit jaar gemikt op een omzetgroei van 50 procent, maar bleef steken op een hoe dan ook nog altijd indrukwekkende 22,7 procent, blijkt uit het jaarverslag.

Opvallend is verder dat topman Henk Jan Beltman tegenover het FD aangeeft over een paar jaar te streven naar de verkoop van Tony’s Chocolonely aan een multinational. Hij denkt hierbij aan bedrijven als Nestlé, Mars en Mondelez.

Als reden geeft Beltman dat hij denkt dat de internationale uitrol van Tony’s meer kans heeft als onderdeel van een multinational, en dat ook de aanpak van misstanden in de cacao-industrie dan grootschaliger kan worden doorgevoerd.

Een verkoop van het bedrijf zou ook een exit betekenen voor de huidige aandeelhouders: Beltman heeft zelf meer dan de helft van de aandelen van Tony’s en kan bij een exit fors cashen.

LEES OOK: Tony’s Chocolonely geeft chocoladerepen precies de verkeerde kleur: rood is melk en blauw is puur – dit is de reden