• Apple werd woensdag het eerste Amerikaanse bedrijf, en het tweede ter wereld, dat meer dan 2.000 miljard dollar waard is op de beurs.
  • Toen topman Tim Cook het roer in 2011 overnam van de alom geroemde Steve Jobs werden er nog grote vraagtekens gezet bij zijn leiderschap.
  • Onder Cook is Apple veranderd van een hardwareproducent met hele trouwe fans in een modern bedrijf met meerdere stabiele inkomstenstromen.

ANALYSE – Toen Tim Cook in 2011 vlak voor het overlijden van Steve Jobs CEO werd van Apple, hadden zijn critici grote twijfels over de toekomstige koers van het bedrijf. Er werden vooral vraagtekens gezet bij het innovatief vermogen en de creativiteit van Apple zonder Jobs.

Kort door de bocht kwam het er op neer dat Cook bekend stond om zijn operationele kwaliteiten en Jobs de visionair was. Jobs zei volgens zijn biograaf Walter Isaacson zelfs dat Cook geen “productpersoon” is.

Maar in 2020 lijken die zorgen minder relevant dan ooit. De techgigant werd deze week het eerste Amerikaanse bedrijf dat de grens van een beurswaarde van meer dan 2.000 miljard dollar doorbrak. Na het Saudische staatsoliebedrijf Aramco is Apple het tweede bedrijf in de wereld dat deze mijlpaal heeft bereikt.

Die mijlpaal van 2.000 miljard dollar is een nieuw signaal dat de critici van Cook het fout hadden. Apple zal misschien nooit meer een product uitvinden dat zo revolutionair is als de iPhone, maar Cook heeft misschien wel een grotere prestatie geleverd: uit de schaduw van Jobs stappen.

Apple heeft veel breder aanbod

Onder het leiderschap van Cook heeft Apple zich ontwikkeld tot meer dan alleen maar dat iPhone- of iPodbedrijf. Zo heeft Apple de markt voor digitale gezondheid betreden, domineert het met Apple Watch op het gebied van ‘wearables’, heeft het met zijn AirPods een hele nieuwe productcategorie gecreëerd en heeft het zichzelf opnieuw uitgevonden als bedrijf dat zich net zo sterk concentreert op digitale diensten als op hardware.

Ook besteedt Apple veel aandacht aan privacy en duurzaamheid in een sector die op beide thema’s niet echt voorop loopt. Zo heeft het bedrijf beloofd in 2030 helemaal CO2-neutraal te zijn met zijn producten en de leveringsketen. En Cook loodst Apple ook vakkundig door de handelsoorlog met China en de coronapandemie.

Cook is erin geslaagd Apple naar zijn hand te zetten en heeft het bedrijf ook effectief laten meebewegen met veranderingen in de techsector.

Lees ook op Business Insider

De smartphonemarkt werd een paar jaar na het aantreden van Cook volwassen en dat leidde tot zorgen over de toekomst van Apple dat erg afhankelijk was van de iPhone. De druk op Apple om met “the next big thing” te komen was groot en er waren dan ook torenhoge verwachtingen van de Apple Watch, die in 2014 werd gepresenteerd.

De Apple Watch was niet direct een grote hit. De eerste recensies waren lauwtjes, maar als we vooruitspoelen naar 2020 dan verkoopt Apple nu meer ‘wearables’ dan welk ander bedrijf ook, inclusief grote concurrenten als Samsung, Huawei en Fitbit.

Ook de dienstentak van Apple is onder Cook opgebloeid en vormt nu na de iPhone de grootste inkomstenbron van het bedrijf. Het succes van Apple op het gebied van ‘wearables’ en diensten heeft financiële analisten op Wall Street ondanks teruglopende iPhone-verkopen in 2019 het vertrouwen gegeven in de toekomst van het bedrijf op langere termijn.

Tegenslagen voor Apple

Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn onder Cook. Zo liggen Apple en andere techreuzen als Google, Facebook en Amazon onder vuur vanwege hun marktdominantie. De positie van Apple als zowel beheerder van de App Store als concurrent van andere aanbieders op dat platform ligt onder de loep van toezichthouders.

Apple heeft ook problemen gehad met de FBI, omdat het bedrijf weigerde een achterdeurtje te bouwen in de iPhone om zo mee te helpen bij onderzoeken van de veiligheidsdienst. En niet elk nieuw Apple-product dat onder Cook op de markt kwam werd een hit: de HomePod van Apple blijft achter bij concurrerende apparaten van Google en Amazon.

Het beleid van Cook heeft Apple veranderd in een modern bedrijf met meerdere inkomstenstromen, terwijl het in de kern eigenlijk alleen een hardwarebedrijf was met een sterk betrokken groep gebruikers. Het doorbreken van de grens van 2.000 miljard dollar aan beurswaarde is een duidelijk bewijs dat de langetermijnstrategie van inzetten op diensten en abonnementen succesvol is.

Lees hier meer over Apple: