De Apple Vision Pro is vanaf vrijdag officieel te koop in Amerika. De nieuwe VR-bril van Apple is de eerste grote lancering van een compleet nieuw product in jaren. De nieuwe bril kost minimaal 3.500 dollar exclusief btw.

Dat lijkt misschien veel, maar in de prijs zijn een gigantisch aantal patenten verwerkt waarvoor betaald moet worden. Dat vertelde CEO Tim Cook van Apple donderdag tegen analisten tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Hoewel de prijs van de techbril nogal hoog lijkt, stonden de Apple-fans virtueel in de rij op 19 januari, toen de AR/VR-bril in de voorverkoop ging. Het apparaat was naar verluidt binnen korte tijd al uitverkocht. Maar die interesse zal naar verloop van tijd afnemen, omdat het een niche-product is, zegt een analist.

Toen Cook donderdag gevraagd werd waarom het nieuwe product zo duur is, zei hij dat de technologie in de headset vijfduizend patenten bevat. “Als je het prijstechnisch bekijkt, zit er een ongelooflijke hoeveelheid technologie in het product verwerkt”, zei hij.

De Vision Pro heeft twee Apple Silicon-chips en er zijn zeshonderd nieuwe apps en games voor beschikbaar. Het ding maakt het mogelijk voor dragers om digitale content in hun fysieke omgeving te ervaren.

"Het is uiteraard gebouwd op veel innovaties waar Apple jaren aan heeft gewerkt, van Silicon-chips tot beeldschermen en aanzienlijke AI-machine learning. De handtracking, het in kaart brengen van de ruimte: dat zijn allemaal dingen die worden aangestuurd door AI", aldus Cook.

Bedrijven zoals Walmart en Nike zijn al aan het kijken naar mogelijke toepassingen voor de Vision Pro en hun klanten of werknemers, zei financieel directeur Luca Maestri van Apple.

LEES OOK: Zo vecht Apple terug in de AI-race met Google en Microsoft: de techreus koopt stilletjes startups en werft AI-talent