Na een week waarin de kritiek steeds harder aanzwol, heeft Instagram besloten een aantal omstreden wijzigingen terug te draaien. Instagram-baas Adam Mosseri zegt donderdag in een interview met het Amerikaanse Platformer dat de wijzigingen, waarmee het sociale medium meer op TikTok ging lijken, voorlopig van de baan zijn. Volgens Mosseri moet Instagram “een grote stap terug doen”.

Het sociale medium van Meta Platforms liet eerder deze maand weten dat de belangrijkste tijdlijn gewijzigd wordt, waardoor gebruikers meer video’s en foto’s te zien krijgen die zij volgens algoritmes leuk kunnen vinden. Die beelden kunnen afkomstig zijn van accounts die wel of niet worden gevolgd door de gebruiker.

De wijzigingen vielen bij veel gebruikers echter niet in de smaak en online ging een oproep om “Instagram niet in TikTok te veranderen” al snel viraal. Zeer populaire gebruikers als Kim Kardashian en Kylie Jenner, ieder goed voor ruim 300 miljoen volgers, sloten zich aan bij de kritiek. “Wij willen gewoon schattige plaatjes van onze vrienden zien”, luidde de boodschap.

Mosseri reageerde eerder deze week op die kritiek door te stellen dat het slechts “een test” betrof die langzaam verder uitgerold zou worden. In het interview met Platformer komt hij daar echter op terug en stelt hij dat de meeste wijzigingen ongedaan zullen worden gemaakt. Maar hij benadrukt hierbij dat de wijzigingen van tijdelijke aard zullen zijn tot ze achter de schermen klaar zijn met het werk aan de volgende logische stap.

"Ik ben tevreden over het risico dat wij hebben genomen", stelt Mosseri, die benadrukt dat "het van belang is om zo nu en dan eens te falen". De baas van het platform ziet echter in dat "gebruikers door de wijzigingen gefrustreerd raakten", iets wat volgens Mosseri ook blijkt uit de gebruikersdata. Het sociale medium heeft daar veel van geleerd, zegt hij. "We moeten nu gaan uitzoeken hoe we verder gaan en komen terug met een nieuw idee."

Instagram wil nog altijd meer video's

Meta liet deze week weten dat het een toename van 30 procent zag in videoconsumptie. Dat houdt volgens Zuckerberg in dat er een vaste en duidelijke plaats voor reels en andere video's moet zijn op Instagram en Facebook. Toch denkt Mosseri niet dat de stijging komt doordat ze onder andere bij Instagram in het algoritme de nadruk op videocontent legden. Daardoor voelden sommige Instagram-gebruikers zich geforceerd om meer video's te maken om zodoende toch hun bereik en dus inkomsten te behouden.

Mosseri stelt dat Instagram eerder meegaat in een wereldwijde trend. Volgens hem zien ze overal ter wereld dat er meer video's bekeken worden als het internet sneller wordt. En dat laatste is overal gaande, dus is het volgens de topman dom als het sociale netwerk zich tegen de opmars van video zou verzetten en zich alleen op foto's blijft focussen.

Deze week werd duidelijk dat de omzet van Meta Platforms, het moederbedrijf van Instagram, in het tweede kwartaal daalde. Dat was voor het eerst voor het Amerikaanse socialemediabedrijf, dat kampt met de concurrentie van TikTok.

LEES OOK: Meta test het posten van NFT’s als Facebook-bericht – maar het is onduidelijk wat het nut ervan is