De Britse reisorganisatie Thomas Cook vroeg maandagochtend een faillissement aan en dat betekent dat 600.000 mensen die nu via de organisatie op reis zijn, in onzekerheid zitten.

Er zijn onder meer 150.000 Britten op reis die door Thomas Cook niet meer naar huis gebracht kunnen worden. De vluchten zijn geannuleerd en dus is het aan de Britse autoriteiten om de mensen naar huis te brengen. Die noemen het de grootste repatriëring in vredestijd in de geschiedenis.

En ook de 10.000 Nederlanders die op dit moment met Thomas Cook Nederland op vakantie zijn, en de 40.000 tot 50.000 die nog moeten vertrekken, zullen zich zorgen maken. De Nederlandse divisie van Thomas Cook heeft woensdag uitstel van betaling aangevraagd. Dat is vaak een voorbode van een faillissement.

Maar zelfs dan zijn Nederlanders er een stuk beter vanaf dan de Britten, en wel dankzij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Waar hebben Nederlandse reizigers precies recht op en wat gebeurt er als Thomas Cook Nederland wél failliet gaat? 4 vragen.


Wat is de SGR en wat hebben reizigers eraan?

Nederlandse reisaanbieders zijn verplicht om zich te verzekeren tegen financieel onvermogen, door zich bijvoorbeeld aan te sluiten bij een garantiefonds of een losse verzekering. Het bekendste garantiefonds in Nederland is de SGR en daar is Thomas Cook Nederland bij aangesloten.

De SGR staat garant voor het vooruit betaalde reisgeld. Op het moment dat een reisaanbieder in financiële problemen komt, zorgt het fonds ervoor dat jij je geld terugkrijgt of dat je je reis alsnog kunt (af)maken.


Wat moet je als reiziger doen om gebruik te kunnen maken van de SGR?

Niets. Een reisverzekering moet je zelf afsluiten, maar zodra je reisorganisatie is aangesloten bij de SGR, beschermt het garantiefonds alle reizigers tegen faillissementen. Het doet er daarbij niet toe waar je naartoe op vakantie gaat of hoe hoog je reissom is, SGR zegt er in alle gevallen voor te zorgen dat je toch op reis kunt of je geld terugkrijgt.

Lees ook op Business Insider


Wat moeten reizigers doen die nu op reis zijn, of die in de komende dagen op reis gaan met Thomas Cook?

de SGR roept gedupeerde reizigers op om met Thomas Cook Nederland contact op te nemen. Ook kan met Expedia, waar Thomas Cook-dochter Neckermann.nl mee samenwerkte, of het eigen reisbureau contact op worden genomen.

Volgens adjunct-directeur Carin Beckers van de SGR heeft haar organisatie niet alle informatie over alle reizigers. De eerste aandacht van het garantiefonds gaat uit naar mensen die al op reis zijn. “De informatie is in het begin altijd lastig. Dat komt in brokjes en kost altijd even wat tijd.”

De SGR zal dan ook niet iedereen die een reis geboekt heeft bij Thomas Cook zelf gaan informeren. “Dat is de taak van Thomas Cook.” Beckers zegt dat de SGR later op de dag met meer informatie komt.


Wat gebeurt er met reizigers die niet hun volledige vakantie bij Thomas Cook hebben geboekt?

Reizigers die hun volledige reis bij Thomas Cook hebben geboekt, zitten dus goed. Maar hoe zit het met reizigers die er bijvoorbeeld alleen een losse vliegticket hebben geboekt en hun hotel elders zelf hebben uitgezocht?

Losse overeenkomsten van luchtvervoer vallen helaas niet onder de garantieregeling van de SGR. Reizigers die er alleen een vliegticket hebben gekocht, krijgen dus niet via de SGR hun geld terug.

Maar: volgens het Europese recht hebben ook deze reizigers recht op een teruggave van de reissom of terugkeer van hun vakantiebestemming zonder extra kosten, zegt Europees commissaris Věra Jourová (Justitie en Consumentenrechten). Ze tekent aan dat gestrande reizigers om assistentie kunnen vragen bij consumentencentra in een van de 28 EU-landen.