De maker van elektrische auto’s Tesla komt in de Amerikaanse S&P 500-index, de belangrijkste brede aandelenindex in de wereld.

Door de opname van Tesla in deze index moeten indexfondsen die de S&P 500 volgen Tesla opnemen in de portefeuille.

Tegelijk ontstaat voor beleggers een aanzienlijk risico: diverse analisten hebben erop gewezen dat de waardering van Tesla buitensporig hoog is.

Autofabrikant Tesla wordt in december opgenomen in de Amerikaanse beursindex S&P 500. Het is met een beurswaarde van zo’n 390 miljard dollar het grootste bedrijf dat ooit aan de lijst wordt toegevoegd.

Door de opname in de S&P 500 komt het aandeel Tesla in de portefeuilles van fondsen en volgers van de index terecht.

In reactie op het nieuws steeg het aandeel van het in beurswaarde inmiddels waardevolste autobedrijf ter wereld in de zogeheten nabeurshandel in New York tot wel 15 procent.

Vanwege de omvang van Tesla wordt overwogen om het aandeel in twee stappen toe te voegen. Daarover maakt S&P later nog meer bekend.

De aankondiging hing al in de lucht omdat Tesla een aantal kwartalen op rij winst maakt, een voorwaarde voor een plek in de S&P 500. De maker van elektrische auto's maakte vorige maand bekend dat het voor de vijfde keer op rij een kwartaal heeft afgesloten met winst.

Het bedrijf zette in de drie maanden tot en met september een gewin van 331 miljoen dollar in de boeken.

Met het winstcijfer wist het bedrijf van oprichter en topman Elon Musk de verwachtingen van analisten te overtreffen. Dat deed Tesla ook met zijn omzet van bijna 8,8 miljard dollar, waar een jaar eerder 6,3 miljard dollar werd opgehaald.

Met Tesla komt er een extreem risicovol aandeel in de S&P 500

De opname van Tesla in de S&P 500-index brengt wel grote risico's mee. Om te beginnen is de winst van Tesla tot nog toe hoofdzakelijk te danken aan de verkoop van emissierechten voor de uitstoot van CO2 aan andere autofabrikanten.

Als maker van elektrische auto's is de CO2-impact van Tesla relatief klein. Dat voordeel kan het bedrijf te gelde maken door emissierechten te verkopen aan andere bedrijven met een groter CO2-voetafdruk.

De verkoop van elektrische auto's is nog nauwelijks winstgevend voor Tesla. Daarnaast hebben diverse analisten erop gewezen dat de waardering van het aandeel Tesla volgens alle traditionele maatstaven buitensporig hoog is.

Zo betalen beleggers momenteel ruim 100 keer de verwachte winst voor Tesla in de komende twaalf maanden, wat ook voor een snel groeiend bedrijf bijzonder veel is.

Op het moment dat Tesla niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoet, is het risico op een koersval aanzienlijk. Als het aandeel vanaf december zwaar meeweegt in de S&P 500-index kan dat ook op deze index drukken.

Voor vermogensbeheerders met indexfondsen in de portefeuille ontstaat er een complexe situatie. In eerste instantie moeten indexfondsen die de S&P 500 volgen Tesla in de portefeuille opnemen, wat de koers van het aandeel verder kan opstuwen. Vervolgens hebben houders van indexfondsen die de S&P 500 volgen er een bijzonder risicovol aandeel bij.

LEES OOK: De explosieve stijging van aandelen Tesla rust op een extreem wankele basis, volgens een kritische analist