Tesla zou naar verluidt bezig zijn met een grondige update van de Model 3, het populairste model van de fabrikant. Dat meldt persbureau Reuters op basis van gesprekken met vier anonieme bronnen die bij de fabricage van het voertuig betrokken zijn.

Volgens de ingewijden wordt er binnen Tesla gewerkt aan een project genaamd ‘Highland’. Daarmee moet vooral het productieproces van de Model 3 in de Gigafactory in Shanghai aanzienlijk versimpeld worden. Tesla’s doelstelling is om de auto hier niet alleen mee te verbeteren, maar ook om deze goedkoper te produceren.

Wat de aanpassingen inhouden, is helaas nog onbekend. Het lijkt erop dat de Model 3 qua productieproces meer in lijn met de Model Y getrokken wordt. De laatste telg uit de line-up van Tesla wordt nagenoeg uit twee stukken, de voor- en achterkant, opgetrokken. Deze worden met de zogenaamde ‘Giga Press’ gevormd en vervolgens aan elkaar gelast met de batterij als structureel punt ertussen.

De Giga Press blijkt een innovatie in de auto-industrie. Het samenvoegen van meerdere losse componenten en ze vervolgens uit een groter stuk vormen, wordt bij steeds meer autofabrikanten toegepast. Hiermee hopen ook zij de productiekosten van hun voertuigen te verlagen.

Het is ook aannemelijk dat de nieuwe Model 3 standaard met de nieuwe 4680-batterijen wordt uitgerust. Deze zou de efficiëntie van de vierwieler verder kunnen verbeteren, alsook de kosten verder verlagen. Maar dan moeten er wel genoeg accu-cellen geproduceerd kunnen worden. Tegen dit probleem liep Tesla ook aan bij de productie van zijn nieuwe elektrische vragen Semi.

Een nieuw uiterlijk en een lagere prijs

Ook zou de Model 3 wat herkenbare veranderingen krijgen aan het uiterlijk. De sedan bestaat inmiddels alweer vijf jaar en zou in de reguliere auto-industrie hoog toe zijn aan een modelupdate. Tesla doet daar eigenlijk niet aan mee, aangezien Musk aangeeft dat het bedrijf werkt met incrementele upgrades.

Toch kreeg de Model S een aantal jaar terug een duidelijke aanpassing aan het uiterlijk en zelfs onlangs nog een nieuw interieur. Het herkenbaarst hierin was het yoke-stuur, waar niet iedereen even blij mee was, en het verdwijnen van het verticaal georiënteerde scherm voor een horizontale.

Een verandering aan het uiterlijk zou de auto weer opnieuw in beeld brengen bij de kopers van elektrische auto's. Dit kan Tesla goed gebruiken, aangezien het kampt met toenemende concurrentie van andere autofabrikanten.

In dat opzicht zou het ook te verklaren zijn dat Tesla de kostenbesparing bij de productie van de Model 3 doorberekent naar de klant. De Model 3 was in Nederland een tijd verkrijgbaar voor minder dan 50.000 euro, maar is in de afgelopen jaren flink duurder geworden. Hij is nu te koop vanaf zo'n 52.000 euro.

Daarbij moet wel gezegd worden dat Tesla de auto tegenwoordig met een luxere aankleding levert. Het goedkoopste model had een kleinere batterij (55 kWh), stoffen bekleding op de stoelen en geen afdekking van de opbergruimtes in het interieur.

Tesla zou de ruimte hebben om de kostenbesparing door te berekenen. Het verdient naar verluidt bijna 9.200 euro per verkochte EV. Aan zo'n winstmarge kan geen andere fabrikant tippen. Toyota, een van 's werelds grootste autoproducenten, moet het doen met zo'n 1.150 euro per verkochte auto.

De productie van de nieuwe Model 3 zou in het derde kwartaal in de Gigafactory in Shanghai van start moeten gaan. Vervolgens zouden andere productielijnen ook aangepast worden, te beginnen met die in Fremont. Een tijdspad hiervoor werd niet gegeven.

LEES OOK: Bikkelharde concurrentie in China dwingt Tesla tot prijsverlaging elektrische auto’s