De Tesla Model 3 is afgelopen maand de auto die in Nederland het vaakst op kenteken werd gezet. Dat staat in registratiecijfers van branchevereniging BOVAG, RAI Vereniging en RDC.

Het compactere model Tesla, dat momenteel vanaf circa 57.000 euro kan worden aangeschaft, won het in maart 2019 van de Ford Focus en de Kia Picanto.

Van de ruim 39.000 auto’s die afgelopen maand werden geregistreerd, ging het bij ruim 2000 registraties om een Tesla Model 3. Dat is goed voor een marktaandeel van 5,6 procent, ruim voor de Ford Focus (1.187 stuks en 3 procent marktaandeel) en de KIA Picanto (965 exemplaren en 2,5 procent marktaandeel).

Bestellingen voor de ‘goedkopere’ Tesla Model 3 dateren in veel gevallen al van maanden terug. Het was volgens een zegsman van BOVAG ook wachten op het moment van uitlevering, dat voor een opleving in de registratie zorgde.

De Jaquar I-Pace werd ‘gehamsterd’

Het is overigens niet voor het eerst dat een elektrisch aangedreven voertuig op één staat. Dit was volgens de woordvoerder de laatste maand van vorig jaar met de Jaguar I-Pace al het geval. Dat ging toen om ,,hamsteren” door dealers. Duurdere elektrisch aangedreven auto’s die na 1 januari op kenteken zijn gezet kunnen namelijk niet meer profiteren van een voordelige fiscale regeling.

In het eerste kwartaal was de Tesla Model 3 de nummer vijf in de lijst van populairste modellen. Tesla moest de Volkswagen Golf, Ford Focus, Volkswagen Polo en de Kia Picanto voorlaten. Bij de registratie van de Volkswagen-modellen moet worden aangetekend dat de registratie geldt voor zowel elektrisch aangedreven voertuigen, als traditionele krachtbronnen. De verkoop van die e-versies bleef volgens BOVAG ver achter bij die van de Tesla.

De verkoop van nieuwe personenauto's als geheel daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 14 procent tot 116.124 stuks ten opzichte van een jaar eerder. Dat hangt volgens BOVAG, RAI en RDC samen met strengere emissietesten en de daarmee gepaard gaande hogere aanschafbelasting (BPM).

Lees meer over Tesla Model 3: