In de VS kun je ‘m eindelijk bestellen, zo maakte Tesla-topman Elon Musk afgelopen week bekend: de goedkoopste versie van Model 3, de elektrische auto die rijden met een stekkerwagen betaalbaar moet maken voor de middenklasse.

Europa moet waarschijnlijk nog wachten tot het najaar van 2019, totdat de budgetversie van de Model 3 beschikbaar is. In de VS tel je er 35.000 dollar voor neer.

Wat de goedkoopste Tesla in Nederland moet kosten is nog onbekend. De site EV-Database schat het prijskaartje voorlopig op 41.500 euro, dus echt heel goedkoop lijkt dat nog niet.

Op basis van de huidige details die bekend zijn, wordt het wel mogelijk om een voorzichtige vergelijking te maken tussen de budgetversie van de Model 3 en vergelijkbaar geprijsde andere elektrische auto’s.

We nemen hiervoor Tesla’s ‘middenklasse’ Model 3 en leggen hem naast drie vergelijkbare middenklassers in dit segment: de Hyundai Kona Electric, de Kia e-Niro en de Nissan Leaf.

Geen appels met peren natuurlijk, we kijken naar 5 variabelen: de acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur, de topsnelheid, het bereik, het verbruik per 100 kilometer en de laadtijd.

Om het verbruik beter te duiden, leggen we daar per auto het equivalente benzineverbruik naast. Voor de laadtijd kijken we naar hoelang het duurt om de accu volledig op te laden vanaf nul en naar de snellaadtijd.

Lees ook op Business Insider

Qua actieradius nemen we zowel het gemiddelde als de bandbreedte van de praktische actieradius (waarin verdisconteerd zit of je in de stad rijdt of op de snelweg, in de zomer of ‘s winters).

Alle kengetallen zijn afkomstig uit de EV-Database. Kijk hieronder hoe de goedkoopste versie van de Tesla Model 3 zich kan meten met de directe concurrentie.


1. Tesla Model 3 Standard Range (geschatte prijs: vanaf 41.500 euro)

Acceleratie 0-100 km/u – in 5,9 seconden trek je hiermee op van 0 naar 100 km/u

Topsnelheid – 210 km/u

Bereik – de gemiddelde actieradius bedraagt 340 km, de praktische actieradius schommelt tussen de 240 en 500 km

Verbruik – per 100 km verbruik je 14,7 kWh; ter vergelijking: het benzine-equivalent is 1,7 liter per 100 km

Laadtijd – laad je 5,5 uur, dan kun je weer 340 km toe; ga je voor het snelladen, dan ben je in 40 minuten klaar om 238 km extra af te leggen


2. De Hyundai Kona Electric 64 kWh (vanaf 39.995 euro)

Hyundai Kona electric

Acceleratie 0-100 km/u –  in 7,6 seconden trek je hiermee op van 0 naar 100 km/u

Topsnelheid  – 167 km/u

Bereik – de gemiddelde actieradius bedraagt 400 km, de praktische actieradius schommelt tussen de 280 en 595 km

Verbruik – per 100 km verbruik je 16 kWh; ter vergelijking: het benzine-equivalent is 1,8 liter per 100 km

Laadtijd – laad je 10,5 uur, dan kun je weer 400 km rijden; ga je aan de snellader liggen, dan ben je in 45 minuten klaar voor een extra afstand 280 km

Let wel: voor dit snellaadvermogen heb je een 1-fase-aansluiting met 31 A nodig. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in woningen nauwelijks.


3. Kia e-Niro 64 kWh (vanaf 42.510 euro)

Acceleratie 0-100 km/u – in 7,8 seconden zit je van stilstand op 100 km/u.

Topsnelheid – 167 km/u

Bereik – de gemiddelde actieradius bedraagt 375 km, de praktische actieradius schommelt tussen de 265 en 565 km

Verbruik – per 100 km verbruik je 17,1 kWh; ter vergelijking: het benzine-equivalent is 1,9 liter per 100 km

Laadtijd – lig je 10,5 uur aan de laadpaal, dan kun je weer 375 km rijden; ga je voor snelladen, dan ben je in 45 minuten klaar voor een extra afstand van 262 km

Ook hier geldt: voor dit snellaadvermogen heb je een 1-fase-aansluiting met 31 A nodig. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in woningen nauwelijks.


4. Nissan Leaf (vanaf 37.290 euro)

Acceleratie 0-100 km/u – in 7,9 seconden zit je van stilstand op 100 km/u.

Topsnelheid  – 144 km/u

Bereik – de gemiddelde actieradius bedraagt 230 km, de praktische actieradius schommelt tussen de 160 en 345 km

Verbruik – per 100 km verbruik je 16,5 kWh; ter vergelijking: het benzine-equivalent is 1,9 liter per 100 km

Laadtijd – volledig opladen kost je 7 uur aan de laadpaal, dan kun je weer 230 km rijden; ga je voor snelladen, dan ben je in 40 minuten klaar voor een extra afstand van 161 km

Ook hier geldt: voor dit laadvermogen heb je een 1-fase-aansluiting met 31A nodig. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in woningen nauwelijks.


Uitgaande van de hierboven genoemde specificaties, vallen een paar dingen op. De Model 3 lijkt het van de drie andere modellen te winnen op acceleratie en topsnelheid. Ook qua verbruik oogt de Model 3 iets zuiniger dan de concurrentie.

Maar voor elektrische auto’s minstens zo belangrijk: de actieradius. Daar komen de Kia en de Hyundai ogenschijnlijk iets sterker uit de bus, terwijl Tesla’s Model 3 voorblijft op de Nissan Leaf.

Lees meer over elektrische auto’s: