• Een Amerikaanse eigenaar van een Tesla Model 3 gebruikt de accu naar eigen zeggen om zo’n 20 uur per dag bitcoin en ether te ‘minen’.
  • De Tesla-bezitter noemt zijn auto tegenover CNBC een “computer met wielen” en zegt dat hij omgerekend tussen de 350 en 700 euro per maand verdient.
  • Maar het minen van crypto met een Tesla-batterij is niet zonder risico en sceptici bestempelen de claim van de Tesla-eigenaar als dubieus.
  • Lees ook: Dit zijn kansrijke cryptomunten voor 2022, volgens experts: Ethereum-killers en metaverse-tokens.

Een Amerikaanse eigenaar van een Tesla Model 3 uit 2018 vertelde afgelopen weekend tegen de Amerikaanse televisiezender CNBC dat hij omgerekend tot 700 euro per maand verdient door zijn auto te gebruiken om cryptovaluta te ‘minen’.

Het gaat hierbij om het goedkeuren van transacties op een cryptoplatform met computerkracht, waarvoor de ‘miner’ een beloning ontvangt in de vorm van nieuwe tokens.

Siraj Raval, die zijn auto omschrijft als een “computer met wielen”, zegt dat hij een omvormer in een stopcontact in zijn auto heeft gestoken en deze gebruikt om een computer van stroom te voorzien waarop hij software draait om bitcoins te minen.

Raval gebruikt de auto dus als stroomvoorziening voor een computer. Zijn setup telt een Mac Mini M1 met gratis miningsoftware die aan de middenconsole is aangesloten, en vijf aan elkaar gelinkte videokaarten in de ‘frunk’ van de auto die direct aan de batterij gekoppeld zijn.

De Amerikaan zegt dat hij hiermee omgerekend tussen de 350 en 700 euro per maand verdient, afhankelijk van de waarde van bitcoin en ether. Hoewel het de garantie op zijn Tesla, die de batterij tot acht jaar lang dekt, zou kunnen doen vervallen, gelooft hij dat het de moeite waard is.

“Het is zo eenvoudig om in te breken in deze computer-auto,” aldus Raval, die beweert dat hij ruwweg 20 uur per dag mijnt met zijn Tesla-batterij. Hij zegt dat hij tussen de 25 en 50 euro per maand uitgeeft aan het opladen van de batterij van zijn auto.

Sceptici betwisten de winstgevendheid

Autodealer Chris Allessi uit Wisconsin vertelt CNBC dat het gebruik van een Tesla om cryptovaluta te minen, niet uit kan.

Omdat hij zijn Tesla vóór 2017 kocht, kreeg Allessi toegang tot het gratis levenslange Supercharging-programma van het bedrijf. Dat betekent dat hij niet hoeft te betalen om zijn accu op te laden. Hij zegt dat hij deze gratis stroom gebruikte om cryptovaluta te minen, maar dat hij het opgaf omdat het niet winstgevend genoeg was.

“Werkte het? Ja. Heeft het iets gemined dat de moeite waard was om op welke manier dan ook winstgevend te kunnen zijn? Nee”, vertelt Allessi aan CNBC, sprekend over zijn ervaring met het minen van de cryptomunt monero.

Hoewel de bitcoin de afgelopen jaren fors in waarde is gestegen, schat Allessi dat de toenemende moeilijkheidsgraad van het minen van bitcoins betekent dat als hij het nu zou doen, hij omgerekend ongeveer 1 of 2 euro aan cryptovaluta per 60 uur zou verdienen.

“Waarom zou je dat soort slijtage op een auto van 40.000 tot 100.000 euro willen?”, voegt hij eraan toe. “De moeilijkheidsgraad is zo hoog… ik zou meer geld kunnen verdienen met werken bij McDonald’s.”

Ook Tesla-hacker en cryptominer Thomas Sohmers vertelt CNBC dat hij twijfelt aan de claim van Raval. Hij denkt dat het onmogelijk is om zoveel winst te maken door te minen met de elektrische auto.

Sohmers vindt ook de manier waarop Raval zijn auto heeft ‘gehackt’ uiterst onlogisch. Raval beweert de firmware van de Tesla gekraakt te hebben om extra stroom los te krijgen. Hij koppelt zijn computers naar verluidt direct aan op de elektromotor van de auto. Sohmers zegt dat dit onnodig is omdat het interne systeem van de Tesla 100 kilowatt kan leveren zonder aanpassingen. Dat is volgens hem meer dan voldoende, want miners vragen slechts een fractie hiervan.

Raval zegt dat hij niet van plan is om te stoppen met het minen van crypto’s met behulp van zijn Tesla. Hij zegt dat hij in de toekomst van zijn auto een volledig autonome robottaxi wil maken die crypto’s mijnt wanneer hij stilstaat.

LEES OOK: Dit zijn de 4 voornaamste obstakels voor grote vermogensbeheerders om mee te doen op de cryptomarkt