Elon Musk zet alles op alles om te zorgen dat Tesla zijn eerste elektrische auto voor de massa op een gestroomlijnde manier kan leveren. De klokt tikt niet alleen voor het Californische bedrijf, maar ook voor Nederlandse leaserijders.

Tesla is van oudsher een fabrikant van luxe-auto’s die in beperkte aantallen worden geproduceerd.

Maar met de Model 3, die waarschijnlijk iets meer dan 30.000 euro gaat kosten, waagt topman Musk voor het eerst de sprong naar massaproductie. Fans van Tesla bestelden er al meer dan een half miljoen.

Begin deze maand gaf Musk aan dat Tesla eind juni op een productie van zo’n 5.000 exemplaren van de Model 3 per week hoopt te zitten. Dat is hard nodig, want om een half miljoen bestellingen op enigszins op tijd uit te leveren moet de productie eigenlijk nog verder omhoog.

Het probleem van Tesla is ook een probleem van de Nederlandse leaserijder, zo signaleert het Financieele Dagblad woensdag. Per 1 januari 2019 veranderen namelijk de regels voor de bijtelling van leaseauto’s bij privégebruik.

Bijtelling leaseauto per 1 januari 2019 aangescherpt: Tesla-taks

In de huidige situatie moet een leaserijder bij méér dan 500 kilometer privégebruik per jaar een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto optellen bij het belastbare inkomen. Er zijn twee categorieën: een bijtelling van 4 procent voor volledig elektrische auto’s en een bijtelling van 22 procent voor overige leaseauto’s.

Het kabinet-Rutte 3 heeft echter besloten dat de regels voor elektrische auto’s per 1 januari 2019 worden aangescherpt: alleen volledig elektrische auto’s die minder dan 50.000 euro kosten vallen onder het bijtellingstarief van 4 procent. Voor duurdere auto’s wordt het deel boven de 50.000 euro in de 22 procent-categorie belast. Dit geldt vooralsnog voor de jaren 2019 en 2020.

De goedkoopste versie van de luxere Tesla Model S kost 87.120 euro en voor Model X is dat 93.870 euro. Vandaar dat de nieuwe leaseregel ook wel de Tesla-taks wordt genoemd.

De indicatieve basisprijs van de Model 3 is 35.000 dollar (omgerekend 30.000 euro), dus daarmee zit je in principe ook als leaserijder goed in 2019. Als je er eentje kunt krijgen…

Alternatieven voor de Model 3

Zijn er dan geen alternatieve elektrische auto’s in Nederland die minder dan 50.000 euro kosten? Ja, die zijn er zeker: denk bijvoorbeeld aan de Nissan Leaf, de Hyundai Kona of de Opel Ampera.

Maar… leaserijders die momenteel voor een Tesla kiezen, hebben de nodige eisen: “Zakelijke rijders willen een grote, krachtige batterij, waarmee ze veel kilometers op een dag kunnen rijden”, zegt Mark Schreurs van MisterGreen Electric Lease tegen het FD. “Duitse autofabrikanten hebben nog steeds geen serieus volledig elektrisch alternatief voor de zakelijke rijder.”

De Tesla-leaserijder moet dus kiezen: wachten op de Model 3 of toch een minder flitsend alternatief van de concurrentie kiezen.

LEES OOK: Tesla heeft waarschijnlijk zwaar misgegokt met Autopilot