• De bijna voltooide Gigafabriek van Tesla in de Duitse deelstaat Brandenburg is goed nieuws voor toeleveranciers in Duitsland.
  • Grote bedrijven als Continental, Bosch en ThyssenKrupp, maar ook kleinere toeleveranciers, kunnen flink wat orders tegemoet zien.
  • In de aanloopfase moeten 500.000 elektrische auto’s per jaar worden geproduceerd in de Duitse Gigafabriek, maar dat aantal kan oplopen tot 3 miljoen.

De Gigafabriek van Tesla in de Duitse deelstaat Brandenburg leidt al voor de voltooiing tot groot enthousiasme bij toeleveranciers in Duitsland. Die hebben te kampen met dalende verkopen, forse bezuinigingen en ontslagen en daarom komt het project van Elon Musk hen heel goed uit.

Tesla wil in Gigafabriek 4 in de aanloopfase een half miljoen elektrische auto’s per jaar gaan produceren, maar dat aantal kan volgens het zakelijke weekblad Wirtschaftswoche oplopen tot 3 miljoen. Daartoe zal Tesla tot zo’n 40.000 werknemers in dienst nemen, zegt deelstaatminister Jörg Steinbach van Economische Zaken.

Gigafabriek Tesla in Brandenburg helpt Duitse toeleveranciers

Veel toeleveranciers bieden zich actief aan bij de fabriek om mee te werken aan de auto’s. Zo zou het bedrijf Zürr al een contract hebben gesloten voor het leveren van robots voor de spuiterij. En het in Noordrijn-Westfalen gevestigde Edscha is in beeld als leverancier van deurvangers en achterklepscharnieren, bericht Wirtschafswoche.

De baas van toeleverancier ErlinKlinger, Stefan Wolf, levert al onderdelen aan Tesla en klopt zich daar graag voor op de borst. Zijn bedrijf maakt componenten van de carrosserie en dwarsbalken. ErlinKlinger is “de enige leverancier van dwarsbalken voor de Model 3 en Model Y in Shanghai.” Momenteel lopen de onderhandelingen voor leveringen aan de Europese fabriek in Brandenburg. “We hebben zeer nauwe banden met Tesla”, zegt Wolf tegen Wirtschaftswoche.

Pritt-fabrikant Henkel levert lijm voor de batterijpakketten van Tesla en ook staalconcern ThyssenKrupp verwacht een hoop nieuwe orders. "Bij alle eerdere massaal geproduceerde modellen waren we betrokken", liet ThyssenKrupp weten aan Wirtschaftswoche.

Robotmaker Kuka zegt voor verschillende productielocaties robotica te leveren aan Tesla, maar wil vanwege klantspecificaties niks kwijt over "lopende of individuele" projecten.

De grootste Duitse toeleveranciers Bosch en Continental voorzien het bedrijf van Elon Musk al jaren van onderdelen. "Tesla is al jaren een klant van Bosch. De samenwerking is er dus al en is zeer succesvol", stelt het technologiebedrijf. En Continental levert onder meer autobanden, voertuigsensoren, dempingssystemen en rijhulpsystemen aan Tesla.

Daarmee zijn modellen van Tesla wellicht een tikje minder Amerikaans en veel meer Duits dan je misschien zou denken.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland

LEES OOK: Tesla begint knuffeloffensief voor gigafabriek in Brandenburg om bewoners voor zich te winnen