Een forse koersdaling ligt op de loer voor het aandeel Tesla, volgens hedgefondsmanager David Neuhauser. Dat geldt zeker als klassieke autofabrikanten een inhaalslag gaan maken bij de productie van elektrische voertuigen.

In een interview met CNBC zei de belangrijkste beleggingsstrateeg van het Amerikaanse hedgefonds Livermore Partners deze week dat als de autosector op de beurs te maken krijgt met een terugval, die versterkt zal doorwerken op Tesla. Een halvering van de koers is dan mogelijk.

CEO Elon Musk van Tesla bouwde het bedrijf “op een manier dat het bijna alleen maar omlaag kan”, zei Neuhauser tegen CNBC. Ook stelde hij dat het bedrijf wordt geconfronteerd met “enorme druk” van bestaande automakers die een inhaalslag maken op het gebied van elektrische auto’s.

Klassieke autofabrikanten zoals Volkswagen, Ford en General Motors zijn de meest waarschijnlijke concurrenten voor Tesla’s marktleiderschap, voegde hij eraan toe.

Grote autofabrikanten zijn van plan om dit jaar een vloedgolf van nieuwe elektrische modellen uit te brengen. Daardoor zal het aantal opties voor elektrische voertuigen tegen het einde van 2022 verdubbelen.

"De aandelen van klassieke fabrikanten zijn lang achtergebleven, als het ging om de revolutie bij elektrische voertuigen, maar ik denk dat je in de afgelopen paar maanden begint te zien dat deze namen tot leven komen en Tesla daadwerkelijk overtreffen", aldus Neuhauser.

Neuhauser zei dat de toenemende concurrentie bij elektrische auto's ervoor kan zorgen dat Tesla het moeilijk krijgt om zijn marktwaardering van 1.000 miljard dollar vast te houden.

Aandelen Tesla zijn sinds begin dit jaar meer dan 10 procent gedaald. Daarmee is sprake van een ommekeer vergeleken met de rally van bijna 60 procent afgelopen jaar, toen het bedrijf de verstoringen in de toeleveringsketen grotendeels van zich afschudde en een recordaantal voertuigen afleverde in de tweede helft van 2021.

LEES OOK: De CEO van een concurrerend softwarebedrijf beschuldigt Tesla ervan gebruikers van de semi-autonome FSD-technologie te behandelen als ‘crashtestdummies’