• De Europese Uber-concurrent Bolt is sinds 11 maart ook actief in Rotterdam.
  • Met de verdere Nederlandse expansie krijg je het in steeds meer steden voor ’t kiezen als je per taxi van A naar B wilt.
  • Om je bij die keuze te helpen, zette Business Insider vijf dingen die je moet weten over de concurrenten op een rij.

De Europese Uber-concurrent Bolt is sinds 11 maart ook actief in Rotterdam. En waarschijnlijk komen daar snel meer Nederlandse steden bij.

Sinds vorige zomer timmert het taxiplatform (voor de tweede keer) aan de weg in Amsterdam en Haarlem. In oktober vorig jaar kwam daar het Gooi bij en sinds februari vallen er ook Bolt-taxi’s in Almere te bestellen.

Lees ook: Taxi-app Bolt probeert het voor een tweede keer in Nederland – ‘met goedkopere ritten dan Uber’

Bolt is het zoveelste deelinitiatief in Nederland. In veel steden ontkom je al niet meer aan de groene scooters van GO Sharing en Felyx en de kenmerkende blauwe voorbanden van Swapfiets.

Met de komst van Bolt staan consumenten in steeds meer steden nu ook voor een keuze als je per taxi van A naar B wilt. Met wie maak jij een ritje: Uber of Bolt? Dit zijn vijf dingen die je moet weten over de taxi-concurrenten.

1. Beide platformen doen meer dan alleen taxiritten

Omdat je je moet registreren om gebruik te maken van deze platformen, is het wel zo handig om te weten wat je daarvoor krijgt.

Uber Eats kennen de meeste mensen inmiddels wel. Maar wist je dat Bolt daar ook een tegenhanger van heeft? Bolt Food. Alleen is die laatste nog niet beschikbaar in Nederland.

Lees ook op Business Insider

Datzelfde verhaal doet zich voor bij Bolts elektrische steps: ze zijn er wel, maar niet in Nederland.

Wat het aanbieden van steps bemoeilijkt, is het gebrek aan regelgeving. Hierdoor kunnen producenten van e-steps doorgaans geen goedkeuring krijgen voor gebruik op de openbare weg.

Uber heeft wel iets extra’s te bieden: elektrische fietsen, maar vooralsnog alleen in Rotterdam. Al kan het wel zijn dat deze fietsen tijdelijk worden weggehaald, afhankelijk van de coronamaatregelen.

2. Uber rekent een hogere commissie op ritten

Als je dan toch gebruikmaakt van de taxiservice is het fijn om te weten waar je voor betaalt.

Beide platformen verdienen aan commissies op ritten. Bij Bolt staan chauffeurs tussen de 10 en 20 procent van de ritprijs af, “afhankelijk van je stad”. Uber rekent doorgaans 25 procent.

Bolt lijkt daarmee chauffeurvriendelijker. Ook zei countrymanager Lars Speekenbrink vorige zomer tegen Het Parool terughoudend te zijn met het aannemen van te veel chauffeurs. “Chauffeurs moeten genoeg ritten voor ons kunnen rijden. Als we te veel chauffeurs hebben, komt hun inkomen in gevaar.”

Hierbij is een kanttekening op z’n plaats. In hetzelfde interview met de Amsterdamse krant zei Speekenbrink namelijk dat de commissie in de beginperiode 15 procent zou bedragen. Gevraagd naar een mogelijke verhoging van dit percentage zei de voorman tegen journalist Rens Lieman in augustus: “We hebben niet eens over zo’n scenario gesproken.” Toch ziet een geïnteresseerde chauffeur die nu de website bekijkt dat 20 procent ook al mogelijk is.

De geadverteerde lage commissie en goedkope ritten kunnen dus een pr-truc zijn geweest, terwijl Bolt stilletjes de afdracht opschroeft.

3. Geheime chauffeursaantallen, maar bij beide binnen enkele minuten een taxi

Hoe snel het je lukt om een taxi te regelen, hangt samen met het aantal chauffeurs. Maar dat aantal blijkt niet eenvoudig te achterhalen. Zo meldde Het Financieele Dagblad in 2019 dat grote steden ongewis zijn over het aantal rondrijdende chauffeurs en dat Uber de gemeentes inzage in deze cijfers weigert.

Wat mogelijk een tipje van de sluier oplicht is het onderzoek van Maastricht University naar Uber in Amsterdam. Hieruit blijkt dat er eind 2019 meer dan 5.000 chauffeurs in de hoofdstad rondreden.

Maar ook hier weer een kanttekening. Het onderzoek is namelijk uitgevoerd in opdracht ván Uber Amsterdam, wat vakbond FNV steekt.

Het onderzoek claimt ook dat chauffeurs eind 2019, na aftrek van de 25 procent commissie en de daarover gerekende 21 procent btw, gemiddeld 24,48 euro bruto per uur verdienden. In 2016 bedroeg dit volgens het onderzoek 22,62 euro.

Tijdens het uitgebreide Volkskrant-undercoveronderzoek in 2017, wat niet in opdracht is uitgevoerd, kwamen de verdiensten in de best presterende week uit op 17,68 euro bruto per uur (na aftrek van commissie en btw).

Concurrent Bolt lijkt opener te zijn over de chauffeursaantallen. Vorige zomer gingen ze in Amsterdam van start met enkele honderden chauffeurs, meldt Het Parool. Inmiddels werken ze nu samen met enkele duizenden, aldus vakblad TaxiPro. Ook zouden er honderden op een wachtlijst staan. Dit enorme aanbod zou de commissiestijging kunnen verklaren.

Wat betekenen deze chauffeursaantallen voor het gebruik van de taxiplatformen? In onze test, die hieronder is toegelicht, lukte het om bij beide kandidaten binnen enkele minuten een taxi te regelen.

4. Uber is goedkoper in Amsterdam, Bolt in Rotterdam

Om te achterhalen welke van de twee platformen goedkoper is, voerden we tests in Amsterdam en Rotterdam uit.

In Amsterdam ging de theoretische reis van het Centraal Station naar Schiphol. Bolt kwam hierbij met een prijs van 25,90 euro, tegenover 32,38 bij Uber, als goedkoopste uit de test.

Maar bij Bolt zat wel een korting van 8,50 euro in de prijs verwerkt. Deze is geldig voor tien ritten en loopt af op 25 maart. Wanneer de korting buiten beschouwing wordt gelaten, is Uber zo’n 2 euro goedkoper.

In Rotterdam is het verhaal anders. We willen van het Centraal Station naar Rotterdam The Hague Airport. Zelfs zonder korting is Bolt met een prijs van 9,80 euro een kleine 3 euro goedkoper dan Uber.

Deze testen zijn over een periode van drie dagen een aantal keer herhaald, met elke keer hetzelfde resultaat. Wel kan je afhankelijk van het tijdstip soms een paar cent meer of minder kwijt zijn.

Voor wie het goedkoopst uit wil zijn, is het vergelijken van de twee taxiplatformen vlak voor vertrek dus zeker de moeite waard.

5. Het OV blijft een goedkoper en groener alternatief

Ook moet de doorgewinterde koopjesjager het openbaar vervoer niet vergeten. Al duurt de reis soms wat langer, je bent wel een stuk voordeliger uit.

Zo kost een treinrit van Amsterdam Centraal naar Schiphol je 4,60 euro. Dat is bijna 28 euro minder dan het goedkoopste taxialternatief (zonder korting). In het Rotterdam-scenario scheelt het je zo’n 7 euro.

Daarnaast is het OV ook de meest groene keus.

Lees meer over de twee taxiplatformen: