Een smartphone die stukgaat, belandde tot voor kort in een la of je gooide ‘m weg. Jammer, want daar is-ie vaak te mooi en te duur voor. Gelukkig zijn er inmiddels veel winkeltjes die kapotte smartphones en tablets oplappen. In Rotterdam is net een nieuwe geopend – een reparatiewinkel, maar dan eentje met hele goeie koffie.

De opening van de vierde winkel van The Fixables werd zondag verricht door oer-Rotterdammer Lee Towers. Hij trok een groot, zwart doek van de gevel en ‘Leen’ nam vervolgens het eerste leentoestel in ontvangst.

In de ruime winkel aan het Eendrachtsplein in Rotterdam staan grote leren banken en een balie met een flinke espressomachine. Op de open bovenverdieping staan vier werktafels. Er is nog ruimte voor een stofvrije kamer, een soort tent, om tablets in te repareren.

Toch gaat de winkel pas over een week of twee echt open. De opening moest wel nu, want hierna zou Lee Towers een maand op vakantie gaan.

En er moet binnen nog wel het een en ander gebeuren. De stoelen die er nu staan, zitten niet lekker. Er is nog geen internet en de counter is pas net klaar. Eigenaren Ferry Timmer en René Smit willen pas open als het allemaal helemaal in orde is.

Vage winkeltjes

The Fixables moet namelijk iets heel anders zijn dan andere reparatiewinkels, legt René Smit uit: “Er zijn genoeg vage winkeltjes waar je toestel naar achteraf in de winkel verdwijnt. Mensen willen toch liever geholpen worden met een kop koffie. Wij doen alles transparant. Je kunt zelfs naast de monteur gaan zitten.”

Het streven is om alle reparaties binnen het uur voor elkaar te hebben. In de tussentijd kunnen klanten ook wegzakken in de brede leren banken, of aan de lange tafel genieten van echt goeie koffie. De slogan staat in grote, rustgevende letters op de muur: ‘Relax… it’s only broken’.

Lees ook op Business Insider

Smit: “We willen een huiskamergevoel oproepen. Alles moet draaien om service. Mensen komen soms echt met tranen onze winkels binnen. Met een Macbook die water heeft gedronken of een smartphone met gebroken glas, het kan van alles zijn. Zij moeten lachend de deur weer uit.”

Andere grotere bedrijven die mobiele apparaten repareren, zoals LARSA Telecom en Smartphone Repair, zitten veelal in kantoren of op industrieterreinen. “Wij hebben echt gekozen voor plekken te zitten waar mensen makkelijk kunnen komen, in een omgeving waar ze zich prettig voelen en waar ze desnoods nog even kunnen winkelen.”

Zakelijke klanten

Zelfs sommige mensen die van de verzekering hun mobiel gratis mogen opsturen voor een reparatie, komen liever naar een filiaal van The Fixables, vertelt Smit. “Als ze hun mooie Samsung of iPhone opsturen, zijn ze hem twee weken kwijt en krijgen ze een Nokia-leentoestelletje. Dat willen ze niet.”

Veel smartphones en tablets bevatten immers een schat aan persoonlijke informatie. Die willen mensen zo snel mogelijk en zonder gedoe weer veilig terug. Toch hoopt Smit ook op klanten uit de zakelijke markt, zoals grote bedrijven en verzekeraars. Als er even geen klanten zijn, dan zitten zijn monteurs ook meteen niks te doen. De reparatieklussen zijn immers zoveel mogelijk ‘klaar terwijl u wacht’. Met zakelijke klanten kun je afspreken dat je apparaten terugbrent als ze klaar zijn.

Landelijke dekking

Timmer en Smit openden hun eerste winkel half 2012 in Amsterdam en de tweede in Utrecht in april 2014. Na de eerste twee winkels sloot The Fixables een samenwerkingsovereenkomst met Repot, een reparatiebedrijf uit Almere dat vooral voor bedrijven en verzekeraars repareert. Dankzij die samenwerking konden de winkels in Bussum en Rotterdam worden geopend.

Dat betekent dat er fors wat omzet bijkomt boven op de zeven ton omzet die The Fixables in 2014 behaalde. “Met Bussum en Rotterdam erbij misschien anderhalf miljoen.”

Als deze vier winkels eenmaal soepel lopen, dan willen de heren snel meer winkels gaan opzetten. “Uiteindelijk willen we een merk zijn. Als er iets is met je smartphone of tablet, dan ga je naar Fixables. Uiteindelijk willen we landelijke dekking, en liefst ook de grens over.”

Hoe snel dat moet gaan gebeuren, weet Smit ook niet, maar hij gaat ervan uit dat het een franchise-formule zal worden. Alleen ondernemers zullen immers de verschillende winkels met evenveel vuur runnen als de oprichters zelf.

Juiste personeel

Het juiste personeel vinden is toch al de grootste uitdaging. Het winkelpersoneel van The Fixables moet behalve erg goed kunnen repareren ook een leuk gesprek met een klant kunnen voeren. Best een bijzondere combinatie.

Tot nu toe zijn ze steeds vanzelf komen aanlopen, maar Smit zit er wel achteraan. De enige employee van Ziggo die hem echt wilde helpen bij de internetproblemen, heeft hij meteen gevraagd langs te komen. “We hebben al een ongelofelijke mix van mensen. Er is een violiste bij van het conservatorium, een dame uit Chili en een Italiaanse jongen. Die spreekt alleen Italiaans en Engels, maar hij spreekt wel klanten aan.”

The Fixables bestaat inclusief de eigenaren uit veertien mensen, waarvan 7 of 8 een vast contract hebben. Nieuwe werknemers krijgen on-the-job training tot smartphone-reparateur. “We hebben mensen aangenomen die géén kennis hadden. Onze eerste vaste werknemer had binnen drie weken alles geleerd. Die runt nu de winkel in Bussum.”

Leren van YouTube-video

De verslaggever geeft zijn iPhone aan René Smit. Goede foto’s maken gaat al weken niet meer, schijnbaar door een krasje op de achterkant. De verslaggever, die zich doorgaans voor nogal technisch houdt, voelt zich behoorlijk dom als Smit laat zien dat een restje folie op de lens het probleem was.

Smit kan dus als het nodig zelf ook kan repareren: “We zijn begonnen zonder enige kennis van het vak. We hadden het pand in Amsterdam al gehuurd en waren bezig met de inrichting toen we maar eens een iPhone-scherm gingen vervangen, aan de hand van een YouTube-filmpje. Daar hebben we een halve dag over gedaan.”

“Gelukkig hebben we iemand gevonden die ons daar enorm bij kon helpen. Hij werkt nog een dag in de week voor ons, om de complexe gevallen te doen. Maar we kunnen en doen ook alles zelf.”