Personal shoppers bestaan al jaren. Iemand die wél smaak heeft kiest kleren voor je uit zonder dat je daar zelf veel tijd aan kwijt bent. Maar House of Einstein is anders.

Bedrijf: House of Einstein

Product: complete outfits die je thuis ontvangt na een online gesprek met een personal shopper.

Wie? House of Einstein bestaat sinds september 2012 en is het bedrijf van Jantien Herfst (30) en Mei Ling Tan (28).

Waar? Leiden, in het huis van de grootmoeder van Jantien Herfst. Einstein logeerde er ooit, vandaar de bedrijfsnaam.

Nieuwe cliënten van House of Einstein hebben via Skype een gesprek met een van de ‘outfitters’ van het kledingbedrijf. Nadat de maten zijn genoteerd en de wensen zijn besproken, stelt de outfitter een of meer outfits samen. Na ontvangst van de koffer kan de klant besluiten of hij de uitgekozen kleren afrekent of terugstuurt. Op die manier zorgt House of Einstein ervoor dat “de man gegarandeerd succesvol gekleed gaat, zonder tijd kwijt te zijn aan winkelen.”

Outfitter en oprichter Mei Ling Tan: “Mensen die met jou gaan winkelen, betaal je voor hun uren. Maar bij ons betaal je alleen voor de kleren. De service is helemaal gratis, en dat is nieuw.” Hoe duur ben je dan uit bij House of Einstein? “De kleding kost bij ons hetzelfde als in de winkel. Ja, wel duurder dan de WE. We zijn ongeveer de Bijenkorf.”

In de mooie Leidse stadsvilla, rode baksteen, oude houten vloeren, is een van de kamers ingericht als 'warehouse'. Een stagiaire staat tussen kledingrekken en dozen outfits bij elkaar te zoeken. Tan: “We zijn nu met vier full-time outfitters, plus drie jongens die een dag per week IT en financiën doen, en dan nog drie stagiaires. Ja, ons kantoor is mooi, maar we groeien er wel uit binnenkort.”

House of Einstein zei een paar jaar geleden, waarschijnlijk vanuit bravoure die nodig was om een startup-wedstrijd te winnen, dat het in 2014 10.000 klanten wilde hebben in Nederland en Duitsland. De doelen zijn inmiddels wat realistischer, zegt Tan: “Dit jaar willen we groeien naar de duizend klanten, en volgend jaar vijfduizend.” Maar als ze dan toch doelen moet noemen, blijkt de ambitie nog springlevend: “Binnen vijf jaar jaar bij 5 miljoen omzet. Binnen vijf jaar moeten we serieus concurreren met de Bijenkorf.”

Hoe hebben jullie je startup gefinancierd?

“Tot nu toe hebben we alles zelf gefinancierd, dankzij ons eigen netwerk. Wel zo fijn na alle horrorverhalen over investeerders en banken. Maar we realiseren ons wel dat echt doorgroeien lastig is met alleen eigen middelen. We zijn tégen geld ophalen voordat je begonnen bent. De basis van je bedrijf moet zijn dat je geld krijgt van je klant, niet van een investeerder. Dat moet het kloppende hart zijn van je bedrijf.”

Hoe staat het er nu voor?

“Het gaat supergoed. We hebben net een nieuwe website gelanceerd. Die geeft een beter beeld van wie we zijn en wat we doen. Dat leidt ook meteen tot nieuwe klanten – mensen die ons al langer kennen maar die nu beslissen er wat mee te doen.”

Hoe wil je die nieuwe klanten bereiken?

“Mond-tot-mond-reclame is heel belangrijk. Daar is onze corporate outfitting ook zo goed voor. House of Einstein zit af toe een of twee dagen bij grote bedrijven als Google, McKinsey en Bol.com. Daar komen we precies onze doelgroep tegen – de werkende man. Wij komen naar je werk, zorgen voor nieuwe kleren, zodat je in het weekend tijd overhoudt.”

“Er zit een concurrent in Amsterdam die de intake doet met een online quiz en dan een telefoontje achteraf. Wij kiezen voor een intensiever model. Met die intake van half uur hebben we meteen persoonlijk contact, en dat proberen we vast te houden.”

Hoeveel klanten worden vaste klant?

“De helft van de klanten blijft. Dat is voor e-commerce best veel. Dit is het derde seizoen dat we ze kleden. Sommigen willen elk seizoen een nieuwe box. Ze bellen: waar blijft mijn nieuwe box? We hebben nu zevenhonderd klanten en dat aantal groeit. We hebben nu bewezen dat het werkt, dat de markt er is. We kunnen dit, anders zouden de klanten niet terugkomen. Het werkt niet voor iedereen, maar negentig procent van onze klanten is blij.”

Maken jullie ook al winst?

“Komende drie jaar investeren we alles wat we verdienen in IT, dus in die zin zal er van winst geen sprake zijn. Maar je creëert zo wel veel waarde in je bedrijf.”

Herfst en Tan studeerden beiden technische bestuurskunde in Delft en hadden allebei altijd al een passie voor mode. Tan studeerde af op de energiemarkt en werkte een tijdje als styliste. Om hun eigen bedrijf verder uit te bouwen, werken ze aan een eigen ERP- en CRM-systeem: software die moet gaan zorgen voor intelligente matchmaking tussen klantprofiel en onze voorraad.

“Daar willen we flink in investeren. We hebben het helemaal in ons hoofd en het is deels al ontwikkeld. Wij geloven in een persoonlijke, privé webshop, alleen voor jou. Webwinkels zijn nu enorme databases, waarbij je precies moet weten van welk merk en welke kleur je wilt. Bij Zalando kun je als man uit 700 jeans kiezen. Onze klant krijgt een eigen webshop waarin alleen producten staan die voor hem van toepassing zijn.”

Eenvoudig is dat niet, want mode is nou eenmaal geen eenvormig product. De maten alleen al kunnen bij verschillende merken verschillende dingen betekenen. Tan: “Mode is niet door ingenieurs bedacht.”

House of Einstein heeft nu alleen nog outfits voor mannen. Waarom eigenlijk?

“Omdat mannen het niet leuk vinden om kleren te kijken. Het sourcen vinden ze niet leuk. Vrouwen willen wel winkelen, maar mannen willen gewoon meteen klaar zijn met veel outfits. Met dat idee zijn we begonnen. Maar ik krijg ook veel vragen van vrouwen, vooral over zakelijke outfits. Goede zakelijke kleding voor vrouwen is lastig. Dus werken we ook aan een lijn voor vrouwen.”