• Het Deense bedrijf Too Good To Go claimt door de jaren 235 miljoen voedselproducten een gang naar de container te hebben bespaard.
  • Via diens app kunnen gebruikers voor een paar euro onverkocht voedsel dat dreigt te bederven, kopen van retailers.
  • Toch is er veel meer nodig om het probleem van voedselverspilling te stoppen, zegt oprichter Jamie Crummie tegen Business Insider.
  • Lees ook: Dit is Too Good To Go, de app die voedselverspilling tegen wil gaan

Ietwat onwennig staat Business Insider bij de bakker om de hoek in Amsterdam-West. Of we onze bestelling van Too Good To Go mogen? Dit is een app waarmee supermarkten, restaurants, hotels en bakkers hun onverkochte voedsel dat dreigt te bederven voor een habbekrats aanbieden aan gebruikers.

“Ja, natuurlijk”, zegt de bakker, die direct vijf broden in onze meegenomen tas stopt. Ze waren oorspronkelijk 12 euro, maar via de app betalen we nog maar 4 euro. Ze scant onze app in een handomdraai en klaar zijn we. Thuis stoppen we de aankoop in de vriezer, die voor luttele euro’s is gevuld vol brood met zo’n typische bakkersgeur.

We zijn bepaald niet de enigen. Wereldwijd maken inmiddels 80 miljoen mensen uit zeventien verschillende landen gebruik van deze app. Hoeveel actieve gebruikers er zijn, wil het bedrijf overigens niet zeggen Business Insider.

Voedselverspilling groot probleem

Brein achter de app is de 32-jarige Brit Jamie Crummie. Toen hij in 2015 enige tijd in de evenementbranche werkte, viel het hem op hoeveel voedsel er na iedere bijeenkomst in de container verdween. In zijn thuisland zag hij daarnaast tot zijn schrik hoeveel arme mensen er in prullenbakken graaien, in de hoop er voedsel te vinden. Dumpster diving, zo noemen ze dat.

Triest, vond Crummie. Niet alleen geeft het blijk van een grote ongelijkheid in de samenleving, ook toont het aan dat er veel voedsel wordt verspild. Crummie, al zijn hele leven bezorgd over de opwarming van de aarde, wist het opeens zeker: hij zou iets doen tegen voedselverspilling. Het leidde tot het internationale bedrijf dat hij anno 2023 nog altijd bestiert.

“Een derde van al het geproduceerde voedsel wordt verspild”, wijst de ondernemer op cijfers van de Verenigde Naties. We spreken de vriendelijke Engelsmans in Zaandam op technologiefestival TNW Conference, een paar uur voor hij aan een panelgesprek over groen ondernemerschap meedoet.

De zon schijnt branderig en het heeft al weken niet geregend. “Ik zweet me te pletter”, zegt Crummie. “Het laat maar weer zien: klimaatverandering is een van de grootste problemen die we hebben. Voedselverspilling is goed voor wel 10 procent van de mondiale CO2-uitstoot. Toch linken mensen het vaak niet aan klimaatverandering, maar het is vervuilender dan de luchtvaart. Die sector stoot 2,5 procent van de mondiale CO2-emissies uit.”

Crummie zette zijn bedrijf in 2015 op met een groep Deense ondernemers, die toevalligerwijs met hetzelfde bedrijfsidee speelden als hij. De startup ging dan ook niet in het Verenigd Koninkrijk, maar in Kopenhagen voor het eerst de markt op in 2015. “Lanceren in die stad leek ons handig, want het is een progressieve stad waar iedereen van alles recyclet”, zegt Crummie.

Kopenhagen viel al snel voor de kortingsapp. Na de lancering in de Deense hoofdstad breidde de startup zijn activiteiten uit naar andere landen, waaronder het VK, Frankrijk, Noorwegen en sinds 2018 ook Nederland.

Het bedrijf zegt nog altijd hard te groeien en stelt daarom het bereiken van een winstgevende operatie nog even uit. Investeerders staken tot dusver ruim 45 miljoen dollar in het bedrijf, maar Crummie laat tegen Business Insider weten voorlopig niet op zoek te zijn naar een vervolginvestering. “Daar hebben we geen plannen voor.”

Jamie Crummie: “Nederlanders willen ook graag iets positiefs doen voor het klimaat.”
Jamie Crummie: “Nederlanders willen ook graag iets positiefs doen voor het klimaat.”
Business Insider Nederland/ Jelmer Luimstra

App blijkt succes in Nederland

In ons land maken al zo’n 4 miljoen mensen gebruik van de app. Op een bevolking van zo’n 17 miljoen mensen zou dat betekenen dat twee op de tien Nederlanders de app van Crummie op enig moment hebben gedownload. Too Good To Go meldt aan Business Insider al 20 miljoen producten te hebben 'gered' in Nederland.

Hoe verklaart Crummie het succes van zijn app in de Lage Landen? Zijn medewerkers werken hard en hij heeft veel partners in ons land, begint Crummie. En ja, “Nederlanders willen ook graag iets positiefs doen voor het klimaat”, voegt hij eraan toe.

Of het succes niet eerder wordt verklaard door de forse kortingen die Crummie geeft op voedsel? Nederland staat bekend als een nogal spaarzaam land. Crummie moet lachen om die vraag, zoekt even naar de juiste woorden en zegt dan afgewogen: “Tsja, de app maakt het inderdaad voor mensen mogelijk om een duurzame leefstijl te onderhouden op een prijsniveau dat voor iedereen behapbaar is.”

Anno 2023 zijn thema’s als duurzaamheid en voedselverspilling ingeburgerd, maar in de beginjaren van het bedrijf was dit nog verre van het geval. “Als je boterhammen of een salade overhad, was het maatschappelijk geaccepteerd om die gewoon in de prullenbak te kieperen. Ons bedrijf werd gezien als nice to have, want mensen zagen het probleem van voedsel weggooien nog niet zo in.”

Toch wist hij door de jaren heen naar eigen zeggen 140.000 bedrijven als voedselleverancier aan zich te binden. Hoe speelde Crummie dat klaar? Door ze erop te wijzen dat ze iets kunnen verdienen met partijen die ze anders niet kwijt zouden raken, stelt de ondernemer. “Ik ken geen voedselbedrijf dat het leuk vindt om voedsel weg te gooien. Het verwerken van al dat afval gaat bovendien gepaard met bedrijfskosten. We bieden ze dus ook meteen een kans om die kosten te verlagen.”

Om zoveel mogelijk bedrijven te enthousiasmeren, houdt hij het proces voor hen zo simpel mogelijk. “We kiezen er bewust voor bedrijven niet te laten aangeven hoeveel en welk voedsel ze precies over hebben. Dat zou ze alleen maar extra werk opleveren. Je betaalt dus gewoon een prijs en krijgt daarvoor wat er ook maar over is in de winkel.”

Wel dreigt hierdoor het scenario dat gebruikers iets in hun tas krijgen waar ze zelf niet van houden. Zo kent Business Insider een geval van een gebruiker die vijf pakken vla kreeg en die, zoals dat gaat, niet allemaal opat.

Too Good To Go claimt sinds de start al 235 miljoen maaltijden te hebben ‘gered’, maar de kans is dus groot dat er wel iets van die winst aan de strijkstok blijft hangen.

Aan de andere kant: al zullen het netto een paar miljoen maaltijden minder zijn, Crummie wist met zijn startup aardig wat voedsel een gang naar de container te besparen. Toch wordt nog altijd een derde van het voedsel wereldwijd verspild. Is wat hij doet niet een druppel op de gloeiende plaat?

Jamie Crummie: “Overheden en bedrijven moeten beter samenwerken om het probleem van voedselverspilling aan te pakken.”
Jamie Crummie: “Overheden en bedrijven moeten beter samenwerken om het probleem van voedselverspilling aan te pakken.”
Business Insider Nederland/ Jelmer Luimstra.

Met Obama in gesprek

Dat er meer nodig is om het probleem van voedselverspilling op te lossen, beaamt ook de ondernemer. “Overheden en bedrijven moeten veel beter samenwerken om dit probleem aan te pakken”, zegt Crummie vastberaden.

Aan hem zal het niet liggen. De ondernemer werd begin dit jaar door de Obama Foundation Leaders Europe geselecteerd voor een leiderschapsprogramma van zes maanden.

Door het programma kreeg hij al de mogelijkheid om van gedachten te wisselen met zijn premier Rishi Sunak, met Oekraïense politici en zelfs met oud-president van de Verenigde Staten Barack Obama. Al deze beleidsmakers vertelt hij hetzelfde: laten we de bedrijvenwereld gebruiken om positieve verandering teweeg te brengen. “Duurzaamheid kan fun zijn, vinden wij.”

Die speelse benadering ziet Business Insider terug in de app. Die vertelt ons dat we door onze aankoop van vijf broden in totaal 3 kilogram CO2 hebben bespaard. Dit is, zo lezen we, gelijk aan de uitstoot van 442 keer onze smartphone opladen, 8 minuten douchen of het zetten van 22 kopjes koffie. Jazeker, geen kopje minder.

LEES OOK: ‘Avocadoscanners’ van Enschedese startup bereiken Canadese supermarkten: OneThird wil voedselverspilling met een kwart terugdringen