Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
6:7

Snelladen is een handige oplossing voor als je in je elektrische auto onderweg bent, maar de eindbestemming net niet meer haalbaar is. Een kwartiertje snelladen kan bij sommige auto’s vele tientallen tot zelfs honderden kilometers aan de actieradius toevoegen.

Maar hoe handig het ook is, een veel gehoorde klacht is dat snelladen leidt tot een snellere degradatie van de batterij van de elektrische auto dan het laden via een normale lader.

Maar is is dit wel echt een probleem? En zo ja, hoe groot is het probleem?

Om een goed beeld te krijgen van wat snelladen precies is, moeten we eerst naar de laadmogelijkheden kijken.

De eerste variant is de auto direct in het stopcontact pluggen. Naast alle risico’s die hieraan verbonden zitten (de bedrading achter het stopcontact kan heel heet worden door het lange maximale vermogen dat er doorheen stroomt) schiet het laden via deze manier niet op.

Een gemiddelde batterij is via het reguliere stopcontact niet vol te krijgen na een volledige dag laden. De laadsnelheid komt niet verder dan 2,3 kW, wat inhoudt dat je na een dag laden maximaal 55,2 kWh in een batterij kunt krijgen. De bestverkopende elektrische auto van het moment: de Tesla Model 3, heeft een aanzienlijk grotere batterij van zo’n 65 kWh.

Dan hebben we nog de AC-lader. Deze zie je in het straatbeeld als de bekende laadpaal of als speciaal aangelegd laadpunt bij een woning. Deze is ten eerste vele malen veiliger dan het stopcontact, maar ook het laden gaat een stuk sneller. We hebben het hier namelijk niet meer over dagen, maar over uren om een volle batterij te behalen. Deze laadpalen halen een laadsnelheid van tussen de 7,4 kW tot 11 kW. Een beetje elektrische auto kan zichzelf dus in een nachtje volledig opladen.

Al laatste de gevreesde snellader, ook wel de DC-lader genoemd. Deze kan snelheden van meer dan 250 kW halen waarmee een batterij op papier binnen minuten in plaats van uren opgeladen kan worden.

Nu werkt dat in de praktijk niet zo. Het maximale laadvermogen wordt namelijk niet gedurende het hele laadperiode gehaald. Vooral het eind van de laadcyclus, ongeveer de laatste 20 procent, gaat vele malen langzamer.

Waar komt de schade van snelladen elektrische auto vandaan?

Nu is het goed om te weten dat er bij elke laadcyclus enige schade ontstaat in de batterij. Op de anode en cathode in de batterijcellen ontstaan kleine kristallen die de geleiding van stroom in de weg staan en daarmee de werkzaamheid van de cel laten afnemen. Dit gebeurt bij gewoon gebruik, maar kan verergerd worden door toenemende warmte in de cel.

Die warmte kan ontstaan bij hogere laadsnelheden in de batterij. Hoe meer elektriciteit er door de cellen in de batterij stroomt, hoe warmer deze worden. De temperaturen kunnen, mits er niets gereguleerd wordt, aanzienlijk oplopen waardoor er problemen kunnen ontstaan.

Het is dan ook logisch dat er bij laadsnelheden van 250 kW meer warmte gegenereerd wordt dan bij 11 kW. En als je weet dat warmte extra schade aan batterijcellen kan veroorzaken, dan is het ook heel logisch om te denken dat snelladen het laadvermogen van een batterij versneld doet verminderen.

Maar in de praktijk ligt dat net ietsjes anders, want autobouwers weten ook dat dit gebeurt en die hebben stappen genomen om de schade te beperken.

Zo beperken fabrikanten bijvoorbeeld de laadsnelheid op verschillende stadia tijdens het laden. De topsnelheid wordt doorgaans alleen aan het begin gehaald en neemt daarna langzaam maar zeker af. Langzamer laden genereert minder warmte waardoor schade beperkt wordt. Ook de fabrikant van je mobiele telefoon past dit trucje toe om de batterij van jouw smartphone langer mee te laten gaan.

Daarnaast hebben veel elektrische auto's een actief koelsysteem dat de temperatuur van de batterij kan reguleren. Zo kan er gezorgd worden voor koeling tijdens het snelladen, zodat er langer op hogere snelheden geladen kan worden terwijl de batterij in de optimale werktemperatuur gehouden wordt. Helaas is dit systeem nog lang niet standaard voor alle elektrische auto’s.

Door deze optimalisaties kan snelladen eigenlijk niet zo heel veel kwaad. Uit onderzoek onder 6.000 EV-rijders met verschillende auto’s, blijkt dat capaciteit door veelvuldig snelladen (meer dan drie keer per maand) met minder dan 0,1 procent over een periode van vier jaar afneemt, in vergelijking met auto’s die nooit snelladen. Dat is ongeveer hetzelfde als wat er gebeurt als gevolg van meerdere hete dagen per jaar.

Een ander onderzoek wees uit dat de schade door vaak snelladen nagenoeg geen impact heeft op de levensduur van de batterij van een elektrische auto.

Geotab

Beperk snelladen van je elektrische auto als het kan

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je te pas en te onpas de elektrische auto aan de snellader moet hangen. Het doet wellicht niet zoveel kwaad als je zou denken, maar het is wel veel duurder dan laden aan de AC-lader.

Voor het snellere laden betaal je ongeveer twee keer zoveel vergeleken met de normale laadpaal. Daarnaast is snelladen met een beetje planning heel goed te voorkomen.

Ook zou je nooit aan de snellader moeten gaan hangen als je batterij nog voor 80 procent of meer vol zit. Dan haal je de maximale laadsnelheid niet en zorg je alleen maar voor extra stress op je batterij.

Eigenlijk zou je de batterij nooit verder dan 80 procent moeten opladen, en nooit onder de 20 procent laten komen. Tussen die percentages kan de lading het best verdeeld worden tussen de batterijcellen en zorg je voor een maximale levensduur van de batterij.

Snelladen is ook minder verstandig op hete dagen. De hoge omgevingstemperatuur gecombineerd met de warmte die het snelladen genereert, maakt het in alle gevallen moeilijker om de batterij binnen de optimale werktemperatuur te houden.

Maar dit alles betekent niet dat de je de snellader helemaal moet vermijden. Hij kan op bepaalde momenten uitkomst bieden om toch die laatste kilometers naar huis met gemak te halen. Het is dus handig om de DC-lader vooral in dit soort situaties te gebruiken, ook al doet het een beetje extra pijn in de portemonnee.

Meer lezen over elektrisch rijden? Check deze artikelen: