Het design van sneakers wordt steeds geavanceerder. De technologie gaat zo snel dat de meest doorgewinterde sneakerfreak deze nauwelijks nog bijbenen.

Met opkomende futuristische snufjes als veters die zichzelf aansnoeren en on-demand 3D-printen, is het moeilijk in te schatten welke functies slechts een gimmick zijn en welke blijvend zijn en de sneaker zullen herdefiniëren.

Om toch een voorstelling te kunnen maken van de sneaker van morgen, hebben we ons tot ontwerper Jeff Staple gewend. Hij heeft de afgelopen twintig jaar een belangrijke rol gespeeld in de New Yorkse streetwear scene.

Het begon toen Staple zijn eigen ontwerpstudio en winkel Reed Space oprichtte in Manhattan’s Lower East Side, een plek die snel synoniem werd aan de sneaker-cultuur die groeiende was. In 2005 barstte de hysterie los toen hele menigten in de rij stonden voor Staple’s zeldzame 300 dollar kostende Nike Pigeon Dunks. Publiek dat zich verdringt voor de aanschaf van een sneaker is tegenwoordig geen ongewoon verschijnsel meer.

Vandaag de dag runt Staple het gelijknamige bureau voor visuele communicatie Staple Design, dat onder meer merken als Gap, Levi’s, Puma en Timbaland adviseert. We vroegen Staple zijn licht te schijnen op de sneaker van de toekomst. Dit is wat hij de komende tien jaar voor sneakers voorspelt.

Sneakers zullen 100 procent recyclebaar zijn

De meest opvallende trend aan de horizon is het streven naar het opnemen van sneakers in een gesloten kringloopsysteem en ze volledig recyclebaar te maken, zegt Staple. Een merk als Adidas heeft afgelopen april het voortouw genomen met de de lancering van de Futurecraft Loop, een 100 procent recyclebare hardloopschoen die van slechts één materiaalsoort is gemaakt zonder giftige lijm.

“Geen enkel onderdeel van de schoen is afval, hij is volledig circulair”, zei Staple. “De sneaker kan volledig worden ontmanteld en weer worden opgebouwd tot een nieuwe schoen.”

Lees ook op Business Insider

adidas

Foto: The Adidas Futurecraft 4D shoe. Bron: Adidas

De Futurecraft Loop, die ook is gemaakt met 3D-print-technologie, kan geretourneerd worden aan Adidas. De sneakerfabrikant zorgt er dan voor dat het schoenenpaar wordt gewassen, gemalen en vervolgens omgesmolten tot materiaal voor onderdelen voor een nieuw paar schoenen. Er is nul afval en niets wordt weggegooid, aldus Adidas.

Maar, zegt Staple, circulair ontwerpen staat nog in de kinderschoenen. De volgend uitdaging is het opschalen van het proces zodat volledig recyclebare schoenen beschikbaar worden voor de massa. Vooralsnog is de Futurecraft alleen beschikbaar in beperkte oplage en voor een prijs van rond de 300 euro.

Biovezels als algenschuim winnen terrein

Plastic uit de oceaan wordt steeds meer gebruikt in de sneakerwereld, maar de volgende stap is dat sneakers worden gemaakt van materiaal dat van nature uit de zee komt: algen.

Na geprinte schoenen, zullen gekweekte schoenen gemaakt van algen de trend worden, voorspelt Staple.

Het is misschien moeilijk voor te stellen dat schoen hieronder op de foto van algen is gemaakt, maar bedrijven als Vivobarefoot verkopen al modellen die gemaakt zijn met Bloom, een hybride materiaal op basis van algen.

“Behalve dat het gebruik van natuurlijke, organische vezels beter is voor het milieu, kunnen algen helpen een industrie op te schonen die bekendstaat om zijn enorme, niets ontziende, schadelijke impact op het milieu”, schreef Outside Magazine in een achtergrondverhaal over de Bloom-technologie.

BIO 57

Foto: Een paar Vivabarefoot-sneakers gemaakt van algenschuim. Bron: Vivobarefoot

“Bloom is gewoon schoner, beter materiaal”, zei Guillaume Linossier, oprichter van het milieuvriendelijke sneakerbedrijf Saola, tegen Outside.

Je schoenen zijn stappentellers

Aangezien consumenten continue proberen gezonder te leven en daarbij experimenteren met wearables zoals Fitbit, die hun gezondheid in de gaten houden door stappen te tellen en de hartslag bij te houden, denkt Staples dat je deze functies in de toekomst in sneakers zult vinden.

In 2012 deden Nike en Under Armour een teleurstellende poging om smart-sneakers op de markt te brengen. De modellen sloegen niet aan bij de consument, schreef technologiewebsite Wareable. “Nike’s Training + zijn stilletjes van het toneel verdwenen zodra de grote marketingfanfare voorbij was getrokken, terwijl de smart-schoenen van  Under Armour en Altra nauwelijks rimpeling in het traditionele sneaker-domein veroorzaakten.”

Maar Nike en Under Armour hebben opnieuw een poging gewaagd met de lancering van nieuwe modellen met tracking-chips in februari 2018.

“Hoe discreet Fitbit of een smartwatch ook zijn, het is nog steeds een ding dat je om moet doen”, legt Staple uit. “Zeker voor liefhebbers van juwelen of horloges kan dit een obstakel zijn. Als je een Fitbit of Apple Watch draagt, is er geen plek meer voor een Rolex of Chanel-armband. Deze functies in een schoen stoppen is dus geweldig, aangezien je ze toch draagt als je uitgaat.”

Lees meer over sneakers: