• Vliegmaatschappijen moeten Schiphol de komende drie jaar 37 procent meer gaan betalen.
  • De luchthaven liep naar eigen schatting 1,6 miljard euro aan inkomsten mis door de coronacrisis en verhoogt de haventarieven om die klap op te vangen.
  • Ook wil Schiphol verduurzaming promoten door luchtvaartmaatschappijen te belonen wanneer ze biobrandstof of synthetische brandstof tanken op de Amsterdamse luchthaven.

Luchtvaartmaatschappijen gaan Schiphol de komende jaren aanzienlijk meer betalen om te mogen landen of starten vanaf de luchthaven.

Tot begin 2025 gaan de zogeheten haventarieven in drie stappen met 37 procent omhoog, zo heeft Schiphol besloten na gesprekken met luchtvaartmaatschappijen. Dat is iets minder dan de eerder voorgestelde tariefsverhoging waar vliegmaatschappijen boos op reageerden.

Lees ook: EasyJet gaat ‘buitensporige’ tariefverhoging van Schiphol doorberekenen aan de consument

Schiphol zegt dat de hogere tarieven nodig zijn om de klappen van de coronacrisis op te vangen. Doordat er veel minder reizigers waren tijdens de pandemie loopt het vliegveld volgens eigen schattingen 1,6 miljard euro aan inkomsten mis over de jaren 2020 en 2021.

Het vliegveld vindt dat met de prijsverhoging de lasten van de crisis worden gedeeld. Daarbij wijst Schiphol op de drastische kostenbesparingen die de luchthaven zelf heeft doorgevoerd als ingreep die de tariefstijging heeft beperkt. Aanvankelijk wilde het vliegveld de havengelden in drie jaar tijd met 42 procent verhogen.

Luchtvaartmaatschappijen boos over hogere tarieven Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen hebben boos gereageerd op de hogere kosten die Schiphol bij ze in rekening wil brengen voor het mogen starten en landen op de Amsterdamse luchthaven.

De Nederlandse belangenclub en zijn internationale evenknie IATA reageerden eerder al teleurgesteld op het voornemen van Schiphol om de havengelden in de komende drie jaar met zo'n 40 procent te verhogen. De vrijdag aangekondigde verlaging stelt volgens BARIN-voorzitter Marnix Fruitema nauwelijks iets voor. Dat "verbaast" hem omdat er wel gesprekken zijn geweest met vliegmaatschappijen over de kwestie.

Budgetvlieger easyJet rekent voor dat passagiers op Schiphol in 2024 ruim 40 euro meer kwijt zullen zijn voor hun tickets als de hogere haventarieven worden doorberekend. Zowel BARIN als easyJet zegt juridische stappen tegen de tariefsverhoging te overwegen.

Schiphol kondigde ook maatregelen aan voor verduurzaming. Zo moeten luchtvaartmaatschappijen per kilogram stikstof die ze uitstoten tijdens het landen of opstijgen 4 euro betalen. Tegenover die heffing staat een beloning voor het gebruik van duurzamere brandstoffen. Voor elke ton biobrandstof of synthetische brandstof die luchtvaartmaatschappijen op de Amsterdamse luchthaven tanken krijgen ze respectievelijk 500 euro en 1000 euro.

LEES OOK: Als Schiphol uitbreidt, groeit de economie niet – het kost alleen maar meer geld, blijkt uit nieuw onderzoek