• De groei van Schiphol levert de Nederlandse economie geen geld op, maar leidt alleen maar tot extra kosten.
  • Tot die conclusie komt onderzoeksbureau CE Delft in een maatschappelijke kosten-batenanalyse in opdracht van de gemeente Aalsmeer.
  • Groei van de luchtvaart kost volgens de analyse altijd geld, jaarlijks tussen de 2,3 en 3,1 miljard euro.

Een groei van het aantal vluchten op Schiphol komt de welvaart niet ten goede. Ook een krimp hoeft niet per se goed uit te pakken, maar daarbij kan de welvaart wel stijgen.

Tot die conclusie komt onderzoeksbureau CE Delft in een maatschappelijke kosten-batenanalyse die het in opdracht van de gemeente Aalsmeer uitvoerde en waar EenVandaag als eerste over berichtte.

Groei van de luchtvaart kost volgens de analyse altijd geld, jaarlijks tussen de 2,3 en 3,1 miljard euro. CE Delft keek daarbij naar meer dan alleen de ontwikkeling van de economie, maar ook naar zaken als geluidsoverlast, milieuvervuiling en gezondheidskosten. Met name maatregelen om CO2-uitstoot terug te dringen en extra kosten voor gezondheidsklachten voor omwonenden kosten veel geld.

Krimp van Schiphol kan positief uitpakken

In totaal werden vijf scenario’s onderzocht waarbij in vier gevallen de welvaart daalde. Alleen een krimp van het aantal vluchten naar Nederland, die bovendien verdeeld worden over Schiphol en Lelystad, kan positief uitpakken.

Daarbij gaat CE Delft ervan uit dat de internationale luchtvaart snel groeit en er maatregelen worden genomen worden om de CO2-uitstoot te beperken.

Die welvaartswinst wordt onder meer bereikt doordat de geluidsoverlast en luchtverontreiniging dan afnemen. Alleen die vermindering van de geluidsoverlast levert al 2 miljard euro winst op. Bovendien verdwijnen dan vooral overstappende passagiers waardoor voor Nederlanders de bereikbaarheid op peil blijft.

Schiphol wijst conclusies van de hand

Schiphol laat weten dat de resultaten van deze kosten-batenanalyse niet overeenkomt met die van eerdere onderzoeken in opdracht van de Rijksoverheid. De luchthaven meent dat CE Delft “de positieve bijdrage op de beschikbaarheid en het vestigingsklimaat” niet zwaar genoeg heeft meegenomen.

Ook zou het onderzoeksbureau te negatief zijn over de gevolgen van initiatieven om geluidsoverlast en CO2-uitstoot te verminderen.

Lees meer over de luchtvaart: