• EasyJet laat weten de “buitensporige tarieven” van Schiphol te moeten doorberekenen aan reizigers.
  • Volgens de Britse prijsvechter is de luchthaven van plan om de tarieven die het vliegtuigmaatschappijen rekent de komende drie jaar met 40 procent verhogen.
  • Omdat Nederland een belangrijke markt is voor easyJet, is de prijsverhoging voor het bedrijf geen reden om het vliegveld minder te gebruiken.

Vliegen van en naar Schiphol wordt nog duurder omdat de luchthaven “buitensporige tarieven” gaat hanteren, zo zegt easyJet.

Volgens de Britse prijsvechter wil Schiphol de tarieven die het vliegtuigmaatschappijen rekent de komende drie jaar met 40 procent verhogen. Alleen al het gebruik van Schiphol kost straks meer dan 50 euro per passagier, aldus de prijsvechter.

Lees ook: Schiphol wil haventarieven verhogen om begrotingsgat te dichten – vliegmaatschappijen overwegen juridische stappen

“Dit is monopolistisch gedrag”, zegt een woordvoerder. Topman Johan Lundgren van easyJet zei in een toelichting op de kwartaalcijfers dat luchthavens zoals Schiphol moeten begrijpen dat maatschappijen nog aan het herstellen zijn van de coronacrisis. EasyJet laat weten de extra kosten te moeten doorberekenen aan de consument.

Volgens de Britse prijsvechter is Schiphol een van de duurste luchthavens. Toch is dat voor easyJet geen reden om het vliegveld minder te gebruiken omdat Nederland een belangrijke markt is voor het bedrijf. Eind oktober maakt Schiphol de nieuwe tarieven bekend.

Reizen leeft weer op, merkt easyJet

EasyJet, een van de grootste gebruikers van luchthaven Schiphol, merkt dat het herstel uit de crisis is ingezet. De onderneming verwacht in de periode tot en met december op bijna 70 procent van de capaciteit te vliegen in vergelijking met de periode voor corona. Dit was in het afgelopen kwartaal nog 58 procent. De onderneming sloot het afgelopen boekjaar af met een fors verlies.

De vraag naar vakanties naar populaire zonbestemmingen in de winter zoals Egypte, Turkije en de Canarische eilanden toont volgens easyJet aan dat veel mensen weer zin hebben om te reizen. Ook qua zakenreizen merkt easyJet dat het aantal boekingen weer toeneemt.

Om die reden schroefde het bedrijf zijn capaciteitsverwachtingen voor het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar op met 100.000 stoelen. Ook voor de maanden daarna rekent easyJet op verder herstel.

Die vooruitzichten voor het huidige boekjaar, waarin ook op een voorzichtige winst wordt gerekend, betekenen een ommekeer ten opzichte van het afgelopen boekjaar. De onzekerheden rond het coronavirus en reisverboden zadelen easyJet naar verwachting op met een verlies van tussen de 1,135 miljard pond (1,3 miljard euro) en 1,175 miljard pond in de twaalf maanden tot oktober.

LEES OOK: Als Schiphol uitbreidt, groeit de economie niet – het kost alleen maar meer geld, blijkt uit nieuw onderzoek