Luchthaven Schiphol bereidt de aanbesteding van een nieuwe terminal voor, zo schrijft het Financieele Dagblad (FD) op basis van informatie op aanbestedingsplatform Tendernet.

‘Terminal Zuid’, zoals de uitbreiding officieel gaat heten, zal de capaciteit van de luchthaven fors vergroten en moet in 2032 af zijn. Met de bouw zou meer dan een miljard euro gemoeid zijn.

De luchthaven zette plannen voor de bouw ervan vanwege de coronapandemie eerder in de ijskast. Volgens een woordvoerster van de luchthaven wordt momenteel nagedacht over het concept en de timing. “In dat kader wordt aan marktpartijen gevraagd om mee te denken”, zei de zegsvrouw maandag tegen ANP.

Schiphol benadrukt dat er nog geen investeringsbeslissing is genomen over de uitbreiding. De bouw van een nieuwe terminal is niet onomstreden. Zeker omdat het kabinet eerder had aangekondigd dat het aantal starts en landingen op Schiphol naar beneden moet. Ook in de stikstofdiscussie vallen de plannen van Schiphol mogelijk slecht.

Volgens het FD is de nieuwe terminal nodig om meer "schuifruimte" te creëren op de luchthaven. De snelle terugkeer van reizigers en personeelstekorten veroorzaakten de voorbije maanden grote problemen op de luchthaven.

Nu probeert Schiphol met een beperking van het aantal reizigers, die vooralsnog tot en met oktober duurt, lange rijen en bagageproblemen te ondervangen.

De terminal is niet het enige bouwproject van de luchthaven. Het wil ook de C-pier vernieuwen en uitbreiden naar twee verdiepingen. Dit zou tussen de 250 en 500 miljoen euro gaan kosten. Daarnaast wordt er momenteel geklust aan de A-pier. Door problemen wordt dit project veel duurder dan de geraamde 400 miljoen euro, zo schrijft het FD.

LEES OOK: KLM ziet zakelijke reiziger massaal terugkeren, terwijl we tijdens corona dachten dat digitaal werken tot minder zakenvluchten zou leiden