Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

De luchthaven Schiphol en de bijbehorende vliegvelden hebben in de eerste zes maanden van dit jaar weer winst geboekt. Dat had de luchthavenuitbater grotendeels te danken aan de terugkeer van reizigers na enkele coronajaren.

Royal Schiphol Group, waar ook de luchthavens Eindhoven en Rotterdam The Hague onder vallen, verwacht dat het herstel in de tweede helft van het jaar aanhoudt.

In de eerste helft van 2022 deden 27,3 miljoen passagiers Schiphol en de aanpalende luchthavens aan. Dat waren er ruim vier keer zoveel als in de eerste helft van 2021, toen Schiphol Group bij elkaar 6 miljoen passagiers ontving.

Op de luchthaven Schiphol kwamen 23,8 miljoen passagiers in de eerste helft van dit jaar, tegen 5,6 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder.

Het aantal vliegbewegingen in de eerste helft van 2022 op Schiphol bedroeg 189.506, een plus van 120 procent vergeleken met de eerste helft van 2021.

De snelle terugkeer van reizigers gekoppeld met personeelstekorten op de luchthaven zorgden de voorbije maanden voor grote problemen op Schiphol. Er waren te weinig beveiligers om alle passagiers tijdig te controleren en daardoor ontstonden lange rijen en misten reizigers hun vliegtuig. Daarbij kwamen allerlei problemen met koffers die niet op de juiste vluchten meegingen en soms weken later nog altijd niet met hun eigenaar waren herenigd.

Om die problemen op te lossen maakte Schiphol extra kosten, maar daar stonden hogere luchthavengelden vanaf 1 april tegenover.

Schiphol keert terug naar zo'n 400.000 vluchten op jaarbasis

Schiphol boekte een omzet van 665 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar en hield netto 65 miljoen euro winst over. In de eerste helft van 2021 lag de omzet op 257 miljoen euro en schreef Schiphol Group een verlies van 140 miljoen euro.

Voor heel 2022 rekent Schiphol Group op passagiersaantallen tussen de 51 miljoen en 55 miljoen op de luchthaven Schiphol. Dit op basis van 392.000 tot 413.000 verwachte vluchten voor het hele jaar. Daarbij tekent het luchthavenbedrijf wel aan dat er de nodige onzekerheden zijn wat betreft een mogelijke economische recessie en de hoge inflatie.

LEES OOK: Taxi van Schiphol naar Amsterdam kost al gauw €55: dit zijn de 11 duurste vliegvelden in Europa voor taxiritjes