• Tijdens de coronapandemie schakelden zakenreizigers over op videobellen en er werd verwacht dat ze niet snel weer in het vliegtuig zouden zitten.
  • Toch zegt KLM tegenover De Telegraaf dat het aantal zakenmensen in vliegtuigen in rap tempo toeneemt. De omzet op dit gebied is al gelijk aan de pre-corona tijd.
  • KLM ondervindt nog wel problemen met het personeelstekort op Schiphol en de aangekondigde inkrimping van het aantal vliegbewegingen op het vliegveld.
  • Lees ook: Zakelijke reiziger boekt voorzichtig meer hotelovernachtingen, maar Amsterdam zit nog fors onder pre-corona niveau

Tijdens de coronapandemie stortte het zakelijke vliegverkeer vrijwel compleet in. De zakenreiziger deed vanaf dat moment zijn reis virtueel en stapte over op videobellen.

In de nasleep van de coronapandemie verwachtten veel analisten, consultants en ook techmiljardair Bill Gates dat de zakenreiziger veel minder vaak op het vliegtuig zou stappen. Bedrijven zouden het kostenplaatje en de impact op het milieu toch zwaarder gaan wegen.

Maar bij KLM merkt men daar nog maar weinig van. Tegenover De Telegraaf laat directeur bij Bas Gerressen van KLM Nederland weten dat de zakelijke inkomsten nagenoeg op hetzelfde niveau liggen als in 2019. Hij doelt hiermee wel op de omzet, in aantallen reizigers is er nog steeds wel 15 procent minder dan in 2019.

Dat de omzet sterk is hersteld ondanks de iets lagere reizigersaantallen komt mede door recente prijsverhogingen door onder andere gestegen kosten voor kerosine.

Maar volgens Gerressen zit er ook een stijgende lijn in het aantal boekingen. Dat zet zich door, ondanks de problemen met de lange wachtrijen op Schiphol. De KLM-directeur ziet in het aantal zakelijke boekingen dan ook nog geen tekenen van een aankomende recessie, zegt hij tegen De Telegraaf.

LEES OOK: Veel animo voor regeling schadevergoeding Schiphol