De scanauto voor parkeerboetes is voor veel gemeentes de nieuwe kip met het gouden ei, zo blijkt uit onderzoek van Het Parool. Nu steeds meer gemeenten scanauto’s inzetten, is niet alleen het aantal parkeerboetes spectaculair gestegen, ook betalen steeds meer automobilisten parkeergeld. Kassa!

Een kind kan de was doen: in plaats van de parkeerwachter die boetes uitdeelt, is het binnenharken van boetes met een scanauto een kwestie van door een straat rijden. De dakcamera’s scannen razendsnel alle kentekens en de automobilisten krijgen volledig geautomatiseerd enkele dagen later de boete binnen.

Volgens hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft zijn niet alleen de controles goedkoper en komt er meer geld binnen uit boetes, maar betalen mensen ook eerder parkeergeld omdat de pakkans groter is, zegt hij tegen het Parool.

Zo steeg in de gemeente Utrecht de betalingsbereidheid tussen 2016 en 2018 van 71 naar 84 procent. Wat neerkomt op een bedrag van 24 miljoen euro per jaar.,

Ook Amsterdam vaart wel bij het wee van de automobilist. De hoofdstad toucheerde in 2018 voor bijna 30 miljoen euro aan naheffingsaanslagen. Dat was 18,5 miljoen euro vóór de komst van de scanauto. Amsterdam inde het laatste jaar zonder scanauto’s in totaal 157 miljoen aan parkeergeld, dat steeg afgelopen jaar tot een recordbedrag van 216 miljoen euro.

Ook in Rotterdam steeg het aantal bekeuringen explosief: van 177.859 in 2014 naar 330.326 in 2016 (een plus van 86 procent). In september 2015 gebruikte de gemeente nog twee wagens, sinds september 2016 rijden er zes rond. Tel uit uw winst.

De scanauto is een aantrekkelijk alternatief voor het steeds verhogen van de ozb-belasting voor huiseigenaren. Het spreekt voor zich dat steeds meer gemeenten een proef starten met de “rijdende boetemachine”.

Lees ook op Business Insider

Bekijk hier hier hele artikel over scanauto’s op Het Parool

Lees meer over parkeren en boetes: