Nederlanders gaan graag met vakantie, en ondanks de groeiende concurrentie van prijsstunters in de lucht is de auto nog steeds met afstand het favoriete vervoermiddel.

Ieder jaar gaan Nederlanders in totaal zo’n 35 miljoen keer op vakantie. In bijna tien miljoen van die gevallen gaat het om trips naar het buitenland met de (kampeer)auto. En daarnaast heb je natuurlijk ook nog een hoop mensen die een auto huren in het buitenland.

Er zijn dus nogal wat kansen om door een caméra de vitesse of een Blitzer op de gevoelige plaat vastgelegd te worden. En had je vroeger nog goede reden om te hopen dat er nooit een bon op de mat zou vallen, sinds 2013 moet je vrezen voor de gevolgen van een Europees verdrag over de uitwisseling van kentekenplaat- en adresgegevens.

Forse snelheidsboetes in Nederland

Nu is de Nederlandse autorijder wel wat gewend als het aankomt op snelheidsboetes. Volgens cijfers van SpeedingEurope.com behoren de Nederlandse verkeersboetes tot de hogere in Europa.

In 2018 zorgden flitspalen in Nederland voor 4.253.219 boetes voor snelheidsovertredingen en rijden door rood licht. Hierbij zijn overtredingen geconstateerd door gemeentelijke flitspalen, mobiele flitsers en het trajectcontrolesysteem niet bij opgeteld.

Rijd je na correctie 71 kilometer per uur binnen de bebouwde kom, dan komt dat je in Nederland – als je betrapt wordt – op een boete van 200 euro te staan. Voor minder dan de helft kun je hetzelfde geintje uithalen in Duitsland.

Duitsland: Verwarnung of Bußgeldbescheid

Maar laten we voor deze vergelijking naar de bedragen buiten de bebouwde kom kijken. Op die legendarische Autobahnen bijvoorbeeld, in ons favoriete vakantieland. Een snelheidsovertreding daar kost je een tientje bij 10 km/u te hard, drie tientjes bij 20 km/u te hard en acht tientjes bij 30 km/u te hard. Flink lager dan boetes voor vergelijkbare overtredingen in Nederland van respectievelijk 63, 170 en 284 euro.

Om het overzicht te bewaren vind je onderaan in dit artikel een tabel met de boetes voor deze snelheidsovertredingen in de vijf favoriete vakantielanden van Nederlanders die goed met de auto te bereiken zijn.

Waar moet je verder rekening mee houden als de Blitzer je te pakken krijgt? Daarvoor wenden we ons tot de website van de ANWB.

Ligt het boetebedrag tussen de 5 euro en 55 euro, dan krijg je in ieder geval ter plaatse een Verwarnung die je binnen een week dient te betalen. Doe je dat niet, bijvoorbeeld omdat je bezwaar maakt, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bußgeldbescheid die kan leiden tot een hoger boetebedrag.

Een Bußgeldbescheid  ontvang je uiteindelijk ook bij een boete die hoger is dan 35 euro. Je krijgt dan een eerste brief, een Anhörung, waarin wordt onderzocht wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Als je het formulier invult en terugstuurt, krijg je daarna de boete toegestuurd.

Naast een geldboete kan de Duitse politie je een rijverbod opleggen, variërend van één tot drie maanden, dat alleen in Duitsland geldt. Vanaf 26 km p/u boven de snelheidslimiet moet je hiervoor vrezen. Zoek die grens niet op: in Duitsland geldt een correctiemarge van slechts 3 procent boven de 100 km/u.

Frankrijk: korting voor snelle betalers

In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.

Ga je 30 km/u te hard, dan gaan die bedragen flink omhoog: 90 euro voor snelle betalers, 135 euro voor de middenmoot en maar liefst 375 euro voor overtreders die niet binnen 45 dagen kunnen of willen betalen.

Op de in het Nederlands beschikbare website Antai.fr kun je allerlei informatie vinden over het betalen van je boete en het indienen van bezwaar.

De Franse politie is bevoegd boetes tot 750 euro ter plekke te innen. Voor dat bedrag ‘mag’ je meer dan 50 km/u te hard rijden, maar de kans is dan groot dat je naast het geld ook meteen je rijbewijs mag inleveren. Vanaf 31 km/u te hard maak je al kans op een rijontzegging van maximaal drie jaar.

In Frankrijk heb je iets meer ruimte om met de wettelijke meetcorrectie te spelen dan in Duitsland: boven de 100 km/u geldt een correctie van 5 procent.

België: even hoofdrekenen

Op de Belgische snelwegen moet je even hoofdrekenen om erachter te komen wat voor boete je riskeert. Hier geldt een basisboete van 53 euro bij een overtreding van maximaal 10 km/u  te hard rijden. Vervolgens komt daar tot 40 km/u een bedrag van 6 euro bij voor elke km/u die je méér dan 10 km p/u te hard rijdt.

De foutmarge is in België relatief ruim: 6 procent boven snelheid van de 100 km/u. Een rijverbod ligt echter eerder op de loer dan in Duitsland en Frankrijk. Volgens de ANWB loop je vanaf 10 km/u te hard al risico op een rijontzegging van minimaal 8 dagen tot maximaal 5 jaar. Over ruime marges gesproken.

Spanje: de hoogste meetcorrectie

In Spanje is de officiële boete voor alles tot en met 30 km/u te hard een vast bedrag van 100 euro. Betaal je meteen, dan krijg je 50 procent korting. Dat is dus maar 50 euro voor 30 km/u boven de limiet, het laagste bedrag van alle genoemde landen bij die snelheid.

Maar pas op: bij 31 km/u zit je ineens op het drievoudige. De meetcorrectie is hier met 7 procent wel het hoogst, maar zoek die ook vanwege de veiligheid maar gewoon niet op.

Als je thuis een boete vanuit Spanje ontvangt, dan zal de brief in het Spaans of gebrekkig Nederlands zijn, aldus de ANWB. Gelukkig is ook hier een website beschikbaar, DGT.es, waar je ook in het Engels, Duits of Frans geholpen kunt worden.

Italië: elk rondje is een boete

Misschien is Italië wel het land waar je het verst van verkeersboetes vandaan wilt blijven. Het kan maanden duren voor je de boete – toch nog – krijgt, het administratieve proces kan nogal onoverzichtelijk zijn en als je een paar rondjes in een autovrije zone rijdt kun je voor elke passage langs de flitspaal beboet worden.

De boetes zelf zijn ook niet de laagste: 41 euro tot 10 km/u boven de limiet en daarna meteen 169 euro. Er geldt een marge van 5 km/u voor snelheden onder de 100 km/u, daarboven wordt de meetcorrectie 5 procent.

Wat als je niet betaalt?

Je kunt het er natuurlijk op wagen, en die boete lekker laten voor wat-ie is. In Nederland krijg je in elk geval met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) te maken. Dat is verantwoordelijk voor de inning van de boetes vanuit het buitenland.

Daar komt nog extra slecht nieuws bij kijken: naast de administratie- of procedurekosten die een vakantieland kan opleggen, rekent het CJIB ook nog eigen administratiekosten. De genoemde boetebedragen vallen in werkelijkheid dus nog hoger uit.

Betaal je niet, dan kun je in het opsporingsregister belanden van het land waar je de overtreding hebt begaan. Dat kan dan voor vervelende situaties zorgen als je er nog eens naartoe gaat.

Wat er ook gebeurt, zorg dat je niet in dit lijstje van extreme snelheidsovertredingen terechtkomt. Je raakt je rijbewijs kwijt of belandt in de gevangenis.

En zit je goed in de slappe was, ga dan in géén geval in Finland over de snelheidslimiet. Boetes zijn daar namelijk inkomensafhankelijk, zónder bovengrens. Als buitenlander mag je weigeren inzicht te geven in je inkomen, maar goedkoop wordt het geintje sowieso niet.

Bij weigering gelden vastgestelde boetes. Rijd je 20 km/u boven de maximumsnelheid, dan is dat in Finland al een zware verkeersovertreding en ben je 200 euro kwijt. Hoger dan de boetes voor dezelfde snelheidsovertreding in de genoemde landen.

Lees meer over kosten op vakantie: