Olietankers verbergen op verschillende manieren dat zij in strijd met internationale sancties Russische olie vervoeren. Dat meldt de Britse krant The Guardian op basis van bronnen uit de olie-industrie.

Hoewel westerse landen proberen de import van Russische energieproducten te verminderen, zorgen landen als India ervoor dat het mogelijk blijft om via “de achterdeur” alsnog olieproducten naar Europa te vervoeren, aldus de krant.

Olie afrekenen in yuan of ruilen tegen wapens

Olie-handelaren kunnen internationale sancties omzeilen en de oorsprong van de Russische olie verdoezelen door de betaling in Chinese yuan te voldoen in plaats van dollars, zeggen bronnen uit de olie-industrie tegen The Guardian. Standaard worden olieproducten internationaal in dollars afgerekend, maar China morrelt zachtjes aan de dominantie van de dollar.

Een andere methode die gebruikt wordt om toch Russische olie aan de man te brengen, zo ontdekte de Britse krant, is om ervoor te betalen in goud of natura zoals voedsel of wapens.

Onzichtbare olieschepen pompen olie op zee over

Sinds de Russische invasie van Oekraïne is het handelsvolume van het valutapaar yuan-roebel (ofwel China-Rusland) met een factor 10 toegenomen. Dit wordt voornamelijk gezien als een poging van Beijing en Moskou om de onderlinge banden te versterken om de invloed van Verenigde Staten te verzwakken.

The Guardian vond ook aanwijzingen dat olieschepen op zee Russische brandstof overpompen. Dit lijkt langzaam uit te groeien tot een gebruikelijke manier om het volgen van Russische olie te bemoeilijken en om kopers anonimiteit te bieden voor het geval dat uitkomt dat zij in strijd handelen met de internationale sancties tegen Rusland.

Om deze uitwisselingen succesvol te laten verlopen worden steeds meer olieschepen 'onzichtbaar' gemaakt. Dit betekent dat zij identificatiesystemen waarmee schepen op zee gevolgd worden uitzetten, waardoor ze niet te traceren zijn.

"Als een handelspartij de herkomst van ruwe olie of olieproducten wil verbergen, kan dat gemakkelijk", vertelt ICIS-marktanalist Ajay Parmar aan The Guardian.

Het witwassen van olie

Hoewel het handelen in Russische olie niet illegaal is, ondermijnt dit pogingen van westerse landen die Moskou financieel willen raken. De Europese Unie werd het onlangs eens over een plan om de Europese import van Russische olie die per schip wordt vervoerd, aan het einde van dit jaar te verbieden. Ook de VS en het VK hebben sanctiemaatregelen ingesteld.

Ondanks deze sancties verdubbelden Griekenland, Cyprus en Malta na de invasie van Oekraïne de hoeveelheid Russische olie die ze vervoeren.

In Brussel bestaan er grote zorgen dat Russische olie via via alsnog in Europa terecht komt. Want India en China hebben de afgelopen maanden de import Russische ruwe olie fors verhoogd. Samen zijn zij momenteel verantwoordelijk voor de helft van de Russische export van olie die via schepen wordt vervoerd.

In juli kocht India gemiddeld een miljoen vaten Russische olie per dag. In februari was dat nog 30.000 vaten per dag. De Indiase minister van Financiën, Nirmala Sitharaman, verdedigt de aanzienlijke import van Russische olie. Volgens hem handelt zijn regering in het economische belang van het land, meldde onder meer zakenkrant The Wall Street Journal.

De grote hoeveelheid ruwe Russische olie die India inkoopt, worden daar geraffineerd tot motorbrandstof. Vervolgens wordt benzine en diesel, afkomstig van Russische ruwe olie, vanuit India geëxporteerd. Mogelijk komen die 'witgewassen' eindproducten via een omweg terecht in Europese benzinestations, denken experts.

Lees ook: Rusland harkt miljarden aan olie-inkomsten binnen, maar heeft steeds meer moeite om kopers te vinden – dit kan Poetin doen