• Rusland is begonnen met de bouw van een nieuw vliegend commandocentrum, melden Russische staatsmedia.
  • Het vliegtuig is gebaseerd op de Iljoesjin Il-96-400M en zal de huidige Russische vloot van Iljoesjin Il-80-toestellen vervangen.
  • Een doomsday-vliegtuig kan als vliegend hoofdkwartier fungeren tijdens rampen zoals een nucleair conflict.

Rusland is begonnen met de bouw van een nieuw doomsday-vliegtuig, zo melden Russische staatsmedia.

Het werk wordt uitgevoerd in Voronezj, zo meldt het door de staat gecontroleerde persbureau RIA Novosti, dat een bron binnen het militair-industrieel complex aanhaalt.

Afgelopen herfst meldde Tass, een ander Russisch persbureau van de staat, dat het nieuwe vliegtuig naar verluidt een verbeterde versie is van de Iljoesjin Il-96-400M.

Naar verwachting krijgen de Russische strijdkrachten minstens twee van de nieuwe toestellen. Eén ervan is inmiddels al in productie, onthulde RIA Novosti.

Doomsday-vliegtuigen, zoals deze toestellen ook wel heten, zijn vliegende commandocentra die gebruikt worden om hooggeplaatste functionarissen in veiligheid te brengen tijdens noodsituaties. Ze zijn uitgerust met de juiste technologie om vanuit de lucht het leger te leiden in geval van een ramp zoals een kernoorlog.

Ilyushin Il-80
De Iljoesjin Il-80 is Ruslands huidige commandocentrum in de lucht. Foto: REUTERS/Artyom Anikeev

De nieuwe vliegtuigen komen in plaats van de verouderde Iljoesjin-80-toestellen, wat gemilitariseerde versies zijn van de Iljoesjin-86 die voor de burgerluchtvaart gebruikt wordt. Zo heeft de Iljoesjin-80 geen ramen om de inzittenden te beschermen tegen een kernexplosie.

Informatie over het nieuwe vliegtuig is schaars, maar RIA Novosti meldt dat het toestel een groter bereik zal hebben dan zijn voorgangers en in staat is om effectief te communiceren met strategische nucleaire strijdkrachten binnen een straal van bijna 6.000 kilometer.

Het Russische vliegtuig is maar zelden in het nieuws, maar het toestel was goed voor internationale krantenkoppen in december 2020 toen inbrekers het vliegtuig tijdens een onderhoudsbeurt binnendrongen en apparatuur stalen.

Er is weinig over het vliegtuig bekend, maar des te meer over de Amerikaanse versie ervan.

Boeing E 4B night watch nightwatch in Bogota
Een Boeing E-4B op het vliegveld van Bogota in Colombia. Foto: USAF photo/Tech. Sgt. Jerry Morrison

De Amerikaanse tegenhanger van het Russische doomsday-toestel is de E-4B, de gemilitariseerde versie van de Boeing 747-200, een passagierstoestel. Volgens de Amerikaanse luchtmacht is het vliegtuig bestand tegen aanvallen met elektromagnetische pulsen en tegen nucleaire straling en extreme hitte. Satelliettechnologie maakt wereldwijde communicatie mogelijk.

Minstens één E-4B is permanent operationeel, zegt de Amerikaanse luchtmacht. In totaal zijn er vier exemplaren gebouwd.

De Amerikaanse en Russische doomsday-toestellen werden voor het eerst tijdens de Koude Oorlog in gebruik genomen. Ze zijn ontworpen voor de slechtst denkbare rampscenario’s. Maar ze worden ook gebruikt voor andere doeleinden en regelmatig ingezet voor routine-operaties.

Het Russische plan om zijn vloot op te waarderen valt samen met investeringen in een nieuwe generatie nucleaire wapens. Een onlangs vrijgegeven notitie van het Pentagon waarschuwde vorig jaar voor “het toegenomen gevaar” van een kernoorlog, en verwees deels naar de Russische inspanningen.

LEES OOK: De mysterieuze dochter van Vladimir Poetin heeft haar debuut op de Russische tv gemaakt