Rookpalen, die sinds oktober verboden zijn op NS-stations, worden omgebouwd tot laadpalen voor e-bikes.

Het ontwerp komt van het Amsterdamse productiebedrijf Lightwell en kan twee elektrische fietsen tegelijk opladen.

Spoorbeheerder ProRail is nog op zoek naar een geschikte plek op het station voor de laadpalen.

Naast rookpalen krijgen ook asbaktegelroosters een nieuwe functie. Het is nog niet bekend wat ervan gemaakt wordt.

Rookpalen, die sinds deze maand niet meer zijn toegestaan op NS-stations, krijgen een tweede leven. Spoorbeheerder ProRail gaat de rookzuilen ombouwen tot laadpalen voor e-bikes, die straks op stations komen te staan.

”We hebben een prototype laten bouwen en op dit moment verkennen we waar we de laadpaal het beste kunnen plaatsen”, vertelt een woordvoerder van ProRail tegen Business Insider.

Er wordt onder meer nagedacht om de laadpalen in de fietsenstallingen te plaatsen of op een andere plek dicht bij het station.

ProRail weet nog niet of alle rookpalen laadpalen worden. Volgens de woordvoerder wordt nog gekeken naar andere mogelijkheden om de rookpaal opnieuw te gebruiken.

Het ontwerp komt van het Amsterdamse Lightwell

Productiebedrijf Lightwell uit Amsterdam is verantwoordelijk voor het ontwerp. De laadpaal werd afgelopen week tijdens de Dutch Design Week gepresenteerd.

Ontwerper Florian Mesch van Lightwell benadrukt dat met het project oude materialen een nieuwe, duurzame functie krijgen. Dat heet ook wel upcycling. “Wij zijn altijd op zoek naar manieren om zo’n tweede cyclus mogelijk te maken. Bij alles wat we op de markt brengen, denken we aan de levensduur."

Het merendeel van de producten van Lightwell gaat tenminste twintig jaar mee.

De laadpaal kan twee e-bikes tegelijk opladen

De laadpaal is zo gemaakt dat deze twee fietsen tegelijk van stroom kan voorzien. Bekijk hieronder het ontwerp.

Ook asbaktegelroosters en bewegwijzeringsborden krijgen nieuwe functie

Naast rookpalen zijn ook asbaktegelroosters en bewegwijzeringsborden weggehaald en opgeslagen. Het is de bedoeling dat die afgedankte materialen eveneens een nieuwe functie krijgen. Het is nog niet bedacht op welke manier deze worden hergebruikt, aldus de woordvoerder.

In totaal gaat het om materialen van zo’n 400 stations met dagelijks zo’n 2,5 miljoen bezoekers.

Lees meer op Business Insider over Better Capitalism: