roger bacon 3d geprinte bril pieter jonckheer berend-jan zweerts

De opticien maakt met een iPad een 3D-scan van je hoofd voor de perfect passende bril.

Een perfect passende bril maken voor een betaalbare prijs. Met die insteek richten Pieter Jonckheer en zijn compagnon Berend-Jan Zweerts in 2014 het bedrijf Roger Bacon op.

Afgelopen week werd bekend dat ze een investering van 750.000 euro hebben opgehaald, boven op de kwart miljoen die ze bij de start kregen.

Het bedrijf van Jonckheer lost een bekend probleem van brillendragers op: het montuur zit net iets te strak boven je oren of zakt af bij een kleine beweging. Ieder hoofd is anders, maar alle monturen zijn hetzelfde.

Roger Bacon levert monturen op maat. De opticien maakt met een iPad een 3D-scan van je hoofd. Daarna kun je op de tablet uitkiezen welk van de ongeveer dertig modellen het beste bij jou past.

Het ontwerp gaat naar een 3D-printer in België of Duitsland, die de losse onderdelen in het wit maakt. Roger Bacon zet de bril in Nederland in elkaar en geeft het montuur de gewenste kleur, plus je naam en een uniek nummer aan de binnenkant. Binnen drie weken na de bestelling kun je de bril ophalen bij je eigen opticien.

Kosten: 320 euro.

Bij veertig opticiens in Nederland, België en de VS kun je een Roger Bacon-montuur laten maken. Inmiddels heeft het bedrijf ruim duizend stuks verkocht.

Eenvoudiger productieproces

Een voordeel van de werkwijze van Roger Bacon is volgens Jonckheer dat het productieproces een stuk eenvoudiger is. Veel brillen van bekende merken worden gemaakt in Azië, afgewerkt in Italië, vervoerd naar een distributiecentrum om uiteindelijk bij de opticien te belanden.

En voor de startup zelf is er ook een voordeel. “Wij hebben geen werkkapitaal nodig”, aldus Jonckheer. “Wij produceren niet op voorhand tienduizend brillen die we moeten verkopen om verder te kunnen. We produceren pas als de bestelling is gedaan.”

Ook de opticien profiteert. De aanschaf van de software kost zo’n 2500 euro. Na acht verkochte brillen heb je dat bedrag eruit. Jonckheer: “Vervolgens heb je de applicatie voor eeuwig.”

Grote partijen brillen inkopen hoeft niet meer, uitverkoopdagen om van je voorraad af te komen zijn verleden tijd.

“Het personaliseren van de bril zorgt ook voor een veel intensiever contact tussen de klant en de opticien”, meent Jonckheer. “Zowel de klant als opticien vinden dat prettig. Mensen vinden het leuk als er speciaal voor hun een bril wordt gemaakt.”

Massaproduct of exclusief?

Roger Bacon richt zich op de kleinere, onafhankelijke opticiens, bewust niet op de grotere ketens. “Zij kopen direct uit de fabriek grote partijen op, wij spelen op een heel ander veld.”

Waarom liggen de brillen niet bij meer optiekwinkels? “Omdat ze ons nog niet kennen”, erkent Jonckheer. “Maar alle winkels waar ik tot nu toe langs ben geweest zijn overstag gegaan.”

Kinderbrillen worden nog niet gemaakt, omdat dat relatief duurder is. “De ogen van kinderen veranderen nog veel en vaak hebben ze ook ieder jaar een andere bril.”

Het opgehaalde geld wil Roger Bacon gebruiken voor het optimaliseren van het productieproces en het aannemen van specialisten op het gebied van productontwikkeling. Op korte termijn is het doel om met tachtig opticiens samen te werken.

“Zelf hou ik me momenteel vooral met marketing en sales bezig”, zegt Jonckheer. “We zullen steeds vaker in tijdschriften gaan verschijnen.”

LEES OOK: De 20-jarige Jordi Hillenga verkoopt pizza-automaten – Tesla en de NS hebben al toegehapt