Nederland heeft er dankzij de jonge ondernemer Jordi Hillenga (20) misschien wel een succesvol exportproduct bij.

Met zijn bedrijf JPA hoopt hij aankomend jaar 65 pizza-automaten in Nederland neer te zetten. De pizza’s hebben een diameter van 26 centimeter, kosten tussen de 5 en 6 euro en rollen in 4 minuten uit de machine.

In Groningen is afgelopen maandag de tweede automaat geopend op de Zernike Campus. In Zuid-Afrika worden er de komende drie jaar 150 geplaatst en in augustus komt er één op het Amsterdamse kantoor van Tesla.

Business Insider belde met Jordi Hillenga en vroeg hoe hem hoe hij deze stormachtige ontwikkeling voor elkaar heeft gekregen.

Waar was je toen je bedacht: ik ga pizza-automaten op de markt brengen?

“Dat was op de middelbare school in havo-4. In eerste instantie was mijn idee om een paraplu-automaat te ontwikkelen. Mijn klasgenoten, aan wie ik al mijn ideeën voorlegde, vonden het maar niks. Ik ging onderzoek doen en kwam tot de conclusie dat de pizza het snelst groeiende horeca-product is.”

De pizza-automaten die nu in Groningen staan kosten 30.000 euro. Je was 18 jaar, hoe heb je dat betaald?

“Geld sparen doe ik al mijn hele leven, voor het moment dat ‘het idee’ in mij naar boven zou komen. Na veel onderzoek te hebben gedaan naar pizza-automaten kwam ik uit bij een man in Zuid-Frankrijk. Deze man maakt karretjes waar eten mee wordt rondgebracht in ziekenhuizen. In dat karretje zit een soortgelijke oven die ik gebruik voor de Pizza-Automaat.”

Lees ook op Business Insider

“Ik ben naar Zuid-Frankrijk gegaan om met deze meneer om tafel te gaan. We hadden meteen een klik en we besloten met elkaar in zee te gaan. Met het spaargeld dat ik op dat moment had en een lening van 50.000 euro bij de bank heb ik mijn eerste Pizza-Automaat gekocht. Alle overige kosten die bij het beginnen van een onderneming horen heb ik ook van deze lening kunnen betalen.”

Op welke manier probeer jij de pizza-automaten te verkopen?

“Als 20-jarige, die zijn studie Small Business en Retail Management in zijn eerste jaar heeft afgebroken, opbellen of een mail sturen is niet de manier waarop je succes gaat hebben. Mijn tactiek is dat ik zonder afspraak ergens aanklop en kijk hoever ik kom. De automaat die afgelopen maandag in Groningen is geopend heb ik op deze manier geplaatst.”

Er gaan de komende drie jaar 150 pizza-automaten naar Zuid-Afrika, kan je daar meer over vertellen?

“In Zuid-Afrika heb je een winkel die vergelijkbaar is met Albert Heijn. Ze hebben ook de to-go-variant en daarbij ook tankstations. Zij hebben mij benaderd, de komende drie jaar worden er 150 automaten geïnstalleerd.”

Verkoop je alleen maar automaten of is er ook een lease-variant?

“Tesla heeft mij vorig jaar een mail gestuurd met de vraag of ze op hun kantoor in Amsterdam een pizza-automaat kunnen leasen. Na veel contact te hebben gehad wordt er in augustus bij Tesla een Pizza-Automaat 2.0 neergezet. De partijen in Nederland waar ik momenteel mee in gesprek ben, zoals de NS en verschillende tankstations, zijn ook geïnteresseerd in de lease-variant.”

Op welke manier vul je de pizza-automaten en hoelang blijven de pizza’s goed?

“In Groningen doe ik het nu nog vaak zelf of onze pizza-leverancier, dat is pizzeria Pizza in the Box uit Veendam. Als we naar de stations gaan zullen we het uitbesteden aan partijen die nu ook al de bevoorrading van voedsel doen, zoals Lekkerland. De pizza’s liggen maximaal drie dagen in de automaat, daarna krijg ik een melding op mijn telefoon en worden de pizza’s weggehaald. Tot op heden is dit nog niet voorgekomen, de automaten in Groningen worden dagelijks bijgevuld.”

Ben je nog steeds de enige persoon die werkt bij Pizza-Automaat?

“Nee, ik heb inmiddels een team van vier ervaren mensen om me heen verzameld die mij helpen om vervolgstappen te maken. Qua geld hebben we nu alles op de rit, investeerders aantrekken is op dit moment geen noodzaak.”

Tesla krijgt de Pizza-Automaat 2.0, wat zijn de verschillen met de huidige versie?

“Hier zit een touchscreen op waar je als je een pizza besteld vier vragen moet beantwoorden. Zo houden we een dagelijks marktonderzoek om de wensen van de klant zo goed mogelijk in kaart te brengen. Verder staan er advertenties op en kan je dingen delen via sociale media. Net zoals bij de huidige variant kun je betalen met je pinpas of creditcard.”

Wat zijn je doelen voor aankomend jaar?

“Het plaatsen van 65 pizza-automaten in Nederland, vooral op tank-en-treinstations. Daarnaast zullen we ook proberen om in Duitsland voet aan de grond te krijgen.”

LEES OOK: Trainen als een topsporter: Gymeyes deelt beelden van je work-out met een personal trainer