Volgens een rapport van het Project Management Instituut verliezen organisaties 120.000 dollar voor iedere miljoen die wordt geïnvesteerd wanneer projecten niet goed worden gemanaged.

Door je vooraf bewust te zijn van de valkuilen, kun je daar met een grote boog omheen lopen. Wij zetten die valkuilen voor je op een rijtje.

1. Onrealistische doelen en budgetten

Helaas worden veel projecten nog steeds uitgevoerd met onnauwkeurige tijdlijnen en onrealistische budgetten. Terwijl realistische inschattingen van tijd en investering het fundament vormen van een succesvol project. Ieder project is enigszins uniek, dus realiseer je dat je niet altijd met exacte inschattingen kunt komen.

Het is dus belangrijk om tussentijds de voortgang te blijven controleren en aan de hand daarvan de planning steeds opnieuw bij te stellen. Bouw dus ook buffers in voor onvoorziene omstandigheden. Zie de projectplanning als organisch document dat kan veranderen. Dat scheelt je op termijn een hoop teleurstellingen.

Projectmanagement software vergelijken:


2. Geen of slechte communicatie

Een succesvol project valt of staat met samenwerking tussen haar deelnemers of teams. Zeker wanneer wordt gewerkt met online teams, waarbij de leden elkaar niet veel zien of spreken, is een gedegen projectmanagement tool onmisbaar.

Veel bedrijven kiezen nog altijd voor Excel. Hoewel dit voor kleine, overzichtelijke projecten begrijpelijk is, kent deze software tekortkomingen om een project echt te laten slagen. Zo kun je in Excel prima de timing en het budget van je project bijhouden, maar het programma biedt geen mogelijkheid om informatie centraal te delen of snel te communiceren.

Zoek je een goed alternatief voor Excel? Check dan eens deze projectmanagement tools:

 

3. Geen heldere doelstellingen

Slecht gedefinieerde doelstellingen zijn één van de grootste risico’s voor je project, ongeacht de omvang of de complexiteit van de opdracht. Als de primaire doelstellingen al bij de start niet duidelijk zijn, zal het project waarschijnlijk op een mislukking uitdraaien. Probeer elke doelstelling concreet te omschrijven en leg een link met je grotere, bedrijfsbrede doelen.

Doe je dit allemaal niet, dan loop je het risico dat er steeds meer resultaat wordt verwacht en dat de scope van het project sluipenderwijs wordt uitgebreid. Aan de hand van de doelstellingen kun je makkelijker bepalen welke zaken prioriteit hebben.

Lees ook: Vergeet to-do lijsten: 6 manieren om jouw team productiever te laten werken

Benieuwd naar het hele overzicht? Vergelijk hier alle projectmanagementprogramma’s met elkaar >