Bij de verkopen van nieuwe auto’s waren vijf modellen in 2018 extreem populair. Maar hoe zit het als je deze auto’s als occasion wil kopen?

Brancheclubs Bovag en Rai maakten op dinsdag 1 januari bekend dat de best verkochte modellen van 2018 respectievelijk de Volkswagen Polo, de Renault Clio, de Kia Picanto, de Ford Fiesta en de Opel Karl zijn.

In de tabel hieronder vind je de verkoopcijfers en het marktaandeel.

Auto’s kosten veel meer dan de initiële aanschafprijs, of je ze nu nieuw koopt of tweedehands. De nieuwprijzen van de vijf best verkochte auto’s lopen uiteen van 13.000 tot 17.000 euro.

Maar wat ben je nu kwijt aan tweedehandsversies van deze populaire auto's? Als autobezitter (in spe) moet je rekening houden met deze zichtbare en onzichtbare kosten, vast en variabel.

We haalden elk model afgelopen oktober door de autokosten-tool van de ANWB op zoek naar tweedehands versies. Hierbij gingen uit van een occasion uit 2015 met zo'n 100.000 kilometer op de teller. Voor de aanschafprijs als occasion zochten we een dergelijk model uit op de site Autotrack.

Om goed te kunnen vergelijken namen we ook voor andere variabelen dezelfde waarden: een verwachte bezitsduur van vijf jaar, een aantal te rijden kilometers van 20.000 per jaar en onder de kap een handgeschakelde benzinemotor.

Hieronder de jaarlijkse kosten voor de top vijf als occasion, gesorteerd op populariteit.


1. Volkswagen Polo: 525 euro per maand

Van de populairste auto in Nederland vonden we een tweedehandsmodel (1.0 TSI 66kW Bluemotion) op Autotrack met een vraagprijs van 11.631 euro. Om vervolgens de jaarlijkse kosten voor het bezit en gebruik te berekenen, kijkt de ANWB-tool naar vaste en variabele kosten.

Bij de vaste kosten gaat het om de vaste afschrijving (de auto wordt ouder en daardoor minder waard), verzekering, motorrijtuigenbelasting en vast onderhoud. Variabele kosten betreffen de variabele afschrijving (door het aantal gereden kilometers neemt de waarde af), brandstof, banden en variabel onderhoud.

Met deze VW Polo kom je maandelijks uit op 233 euro aan vaste kosten en 292 aan variabele kosten. 525 euro per maand dus, oftewel 6.300 euro per jaar.


2. Renault Clio: 510 euro per maand

Voor 9.218 euro tik je een tweedehands Renault Clio Estate (0.9 TCe 66kW Eco Authentique) uit 2015 op de kop. Volgens de ANWB-tool zijn voor deze auto de vaste kosten lager, maar de variabele kosten hoger dan voor de Volkswagen Polo.

In totaal zou het gaan om 212 euro vast + 298 euro variabel = 510 euro per maand, voor een totaal van 6.120 euro per jaar. Een positief verschil dus van 180 euro per jaar met de populairste auto van Nederland.


3. Kia Picanto: 451 euro per maand

Een Kia Picanto uit 2015, een 1.2 CVVT 63kW Businessline om precies te zijn, kost je tweedehands 7.999 euro om aan te schaffen. Nog weer flink goedkoper dan de Renault Clio Estate dus, en dat zie je terug in de jaarlijkse kosten.

Voor dit model komen er vaste kosten van 183 euro per maand uit de ANWB-tool rollen, en variabele kosten à 268 euro. Een totaal van 451 euro per maand, dat is 5.412 euro per jaar.


4. Ford Fiesta: 501 euro per maand

Met de keuze voor een Ford Fiesta gaan de kosten weer omhoog. Een tweedehandsmodel, de 1.0 74kW Ecoboost Titanium X, wisselt voor 9.642 euro van eigenaar.

Met de gekozen bezitsduur van 5 jaar en de 20.000 gereden kilometers per jaar is de rekensom als volgt: maandelijks 202 euro aan vaste en 299 euro aan variabele kosten, maakt 501 euro per maand en 6.012 euro per jaar.


5. Opel Karl: 451 euro per maand

We vonden voor 8.974 euro een Opel Karl uit december 2015, relatief jong dus in deze lijst. De occasion (1.0 55kW Ecoflex) kost je per jaar precies evenveel als de Kia Picanto: 5.412 euro.

De maandelijkse kosten zijn alleen iets anders opgebouwd: bij de Opel Karl gaat het om 189 euro aan vaste en 262 euro aan variabele kosten.


LEES OOK: Dit betaal je voor de 9 best verkochte occasions aan onderhoud en reparatie over een periode van 5 jaar