Auto’s kosten veel meer dan de initiële aanschafprijs, of je ze nu nieuw koopt of tweedehands.

Als autobezitter (in spe) moet je rekening houden met deze zichtbare en onzichtbare kosten, vast en variabel.

Business Insider vroeg zich af: wat ben je kwijt aan het bezit van een tweedehandsauto, als je kijkt naar auto’s die momenteel veel worden verkocht?

Om deze vraag te beantwoorden, namen we de top 10 van meest verkochte auto’s in 2018 volgens brancheorganisaties Rai Vereniging, Bovag en RDC.

We haalden elk model door de autokosten-tool van de ANWB op zoek naar tweedehands versies. Hierbij gingen uit van een occasion uit 2015 met zo’n 100.000 kilometer op de teller. Voor de aanschafprijs als occasion zochten we een dergelijk model uit op de site Autotrack.

Om goed te kunnen vergelijken namen we ook voor andere variabelen dezelfde waarden: een verwachte bezitsduur van 5 jaar, een aantal te rijden kilometers van 20.000 per jaar en onder de kap een handgeschakelde benzinemotor.

Hieronder de jaarlijkse kosten voor de top 10 als occasion, gesorteerd op populariteit.

Lees ook op Business Insider


1. Volkswagen Polo: 525 euro per maand

Van de populairste auto in Nederland vonden we een tweedehandsmodel (1.0 TSI 66kW Bluemotion) op Autotrack met een vraagprijs van 11.631 euro. Om vervolgens de jaarlijkse kosten voor het bezit en gebruik te berekenen, kijkt de ANWB-tool naar vaste en variabele kosten.

Bij de vaste kosten gaat het om de vaste afschrijving (de auto wordt ouder en daardoor minder waard), verzekering, motorrijtuigenbelasting en vast onderhoud. Variabele kosten betreffen de variabele afschrijving (door het aantal gereden kilometers neemt de waarde af), brandstof, banden en variabel onderhoud.

Met deze VW Polo kom je maandelijks uit op 233 euro aan vaste kosten en 292 aan variabele kosten. 525 euro per maand dus, oftewel 6.300 euro per jaar.


2. Renault Clio: 510 euro per maand

Voor 9.218 euro tik je een tweedehands Renault Clio Estate (0.9 TCe 66kW Eco Authentique) uit 2015 op de kop. Volgens de ANWB-tool zijn voor deze auto de vaste kosten lager, maar de variabele kosten hoger dan voor de Volkswagen Polo.

In totaal zou het gaan om 212 euro vast + 298 euro variabel = 510 euro per maand, voor een totaal van 6.120 euro per jaar. Een positief verschil dus van 180 euro per jaar met de populairste auto van Nederland.


3. Kia Picanto: 451 euro per maand

Een Kia Picanto uit 2015, een 1.2 CVVT 63kW Businessline om precies te zijn, kost je tweedehands 7.999 euro om aan te schaffen. Nog weer flink goedkoper dan de Renault Clio Estate dus, en dat zie je terug in de jaarlijkse kosten.

Voor dit model komen er vaste kosten van 183 euro per maand uit de ANWB-tool rollen, en variabele kosten à 268 euro. Een totaal van 451 euro per maand, dat is 5.412 euro per jaar.


4. Ford Fiesta: 501 euro per maand

Met de keuze voor een Ford Fiesta gaan de kosten weer omhoog. Een tweedehandsmodel, de 1.0 74kW Ecoboost Titanium X, wisselt voor 9.642 euro van eigenaar.

Met de gekozen bezitsduur van 5 jaar en de 20.000 gereden kilometers per jaar is de rekensom als volgt: maandelijks 202 euro aan vaste en 299 euro aan variabele kosten, maakt 501 euro per maand en 6.012 euro per jaar.


5. Opel Karl: 451 euro per maand

We vonden voor 8.974 euro een Opel Karl uit december 2015, relatief jong dus in deze lijst. De occasion (1.0 55kW Ecoflex) kost je per jaar precies evenveel als de Kia Picanto: 5.412 euro.

De maandelijkse kosten zijn alleen iets anders opgebouwd: bij de Opel Karl gaat het om 189 euro aan vaste en 262 euro aan variabele kosten.


6. Volkswagen Up: 456 euro per maand

Niet veel duurder is de Volkswagen Up 1.0 55kW Move Up Bluemotion die we vonden voor een tweedehands-aanschafprijs van 8.108 euro.

Deze is dan wel weer uit januari 2015, dus toch al bijna een jaar ouder. Maar de kosten zijn te overzien: 191 euro vast en 265 euro variabel per maand. In totaal dus 456 euro per maand, 5.472 euro per jaar.


7. Volkswagen Golf: 673 euro per maand

De derde Volkswagen alweer in de top 10 van populairste auto’s. We vonden een 1.4 TSI 110kW Act Business Edition R Executive Plus voor 17.329 euro. Flink duurder dus dan de auto’s hiervoor, en ook nog eens uit januari 2015.

Dat voel je dus in de portemonnee. Met een maandbedrag van 673 euro, waarvan 305 vast en 358 variabel, ben je per jaar 8.076 euro kwijt aan deze occasion.


8. Peugeot 108: 469 euro per maand

De Peugeot 108 is alweer een stuk betaalbaarder. Je betaalt 7.345 euro voor een 1.2 VTi 60KW Allure Top uit januari 2015.

Wat kost dat dan uiteindelijk? 187 euro vast per maand, 282 euro variabel per maand, dus twaalf keer 469 euro is 5.628 euro per jaar.


9. Opel Astra: 642 euro per maand

Opel Astra

Na de Volkswagen Golf is de Opel Astra de duurste auto uit de top-10 om te bezitten en gebruiken. Een tweedehandsmodel (1.4T 88kW Edition II S&S) kost je namelijk 14.167 euro.

De kostentool van de ANWB geeft de volgende resultaten: 301 euro aan vaste kosten per maand en 341 euro aan variabele kosten. Dat totaal van 642 euro per maand zorgt voor jaarlijkse kosten van 7.704 euro.


10. Toyota Aygo: 464 euro per maand

Ten slotte de Toyota Aygo, qua betaalbaarheid een aardige subtopper in deze lijst. Voor een Toyota Aygo 1.0 VVT-i 51kW x-wave uit 2015 betaal je 8.810 euro.

De maandelijkse kosten: 198 euro vast en 266 euro variabel. 464 euro per maand dus, oftewel 5.568 euro per jaar.


LEES OOK: Wandelen is ongelofelijk gezond – zo lang moet je iedere dag wandelen om de effecten te merken