Play-to-earn cryptogames (videogames waarin je cryptovaluta verdient door te spelen) zoals Axie Infinity en Decentraland winnen aan populariteit in de cryptowereld. 

Ze lijken een revolutie te ontketenen in de game-industrie. De games zijn nieuw en hebben zeer aantrekkelijk format dat veel mensen trekt.

Cryptogames: wat maakt een spel waardevol?

De waarde in play-to-earn games komt van de mogelijkheid om cryptovaluta te verdienen binnen het platform van een game. Maar niet elke game heeft hetzelfde verdienmodel.

De meeste games hebben eigen tokens voor aankopen binnen een spel en de handel tussen spelers. Ze ontlenen hun waarde aan het gebruik van de tokens, als spelers en cryptohandelaren een token waardevol achten, aldus blockchain-ontwikkelaar James Bachini.

Het model van Axie Infinity rekent er bijvoorbeeld op dat spelers vooraf een flinke investering doen in spelspecifieke tokens (Axies in dit geval). Gamers kunnen vervolgens hun in-game digitale bezit – verdiend met spelen – ruilen met andere gamers. Deze doen daarna hetzelfde en waardoor ze waarde injecteren in de spelomgeving.

“Als iedereen besluit om te vertrekken en bijvoorbeeld Axie-tokens inruilt voor andere digitale valuta, dan stort de tokenwaarde in,” zegt Bachini. “Als het spel succesvol blijft, dan blijft de vraag naar het token bestaan.”

Eigenaars en beleggers die investeren in het spel geloven dat mensen het spel blijven spelen en er geld in blijven pompen.

Axie’s token ‘axs’ steeg in 2021 met maar liefst 18.000 procent. De token van Decentraland (mana) klom afgelopen jaar met 4.000 procent. Ze horen daarmee tot de best presterende crypto’s van het afgelopen jaar, allemaal dankzij de populariteit van play-to-earn games en de metaverse. Dat laatste verwijst naar een virtuele omgeving waarin gebruikers actief kunnen zijn door onder meer games te spelen.

Verdien ik gegarandeerd geld met spelen?

Nee. Het hangt voornamelijk af van de hoeveelheid tijd die je investeert in een spel, de populariteit ervan en de vraag naar de in-game activa of het onderliggende token.

“Play-to-earn is geen magische formule die elk spel winstgevend maakt voor spelers. Het creëert wel een basis voor en een game waarin de waarde gedeeld wordt,” zegt Diego Di Tommaso, mede-oprichter van open-source AR platform OVR.

Is het businessmodel duurzaam?

Mogelijk, maar er zijn een aantal problemen verbonden aan dit concept. Zo zou het feit dat je er geld mee kunt verdienen de spelervaring kunnen doen verwateren. Een belangrijke vraag is of de game het voor elkaar krijgt om de spelomgeving te verrijken.

De enige manier waarop een play-to-earn model duurzaam kan zijn, is door kwalitatief hoogwaardige spelers te hebben, beweert Adrian Kolody, oprichter van DeFi startup Domination Finance.

Het plezier in de game kan verpest worden door gebruikers die bots inzetten om zoveel mogelijk tokens te verdienen, zegt hij.

“Het inzetten van bots stimuleert het automatisch dumpen van de beloningen (tokens) die je ontvangt via deze spellen,” stelt hij. “Dit leidt tot negatieve prijsactie en kan een wisse dood betekenen voor sommige van deze projecten die afhankelijk zijn van een goed presterende token.”

Bovendien creëert de voortdurende handel in in-game activa de behoefte aan een constante instroom van nieuwe spelers om het bedrijfsmodel in stand te houden en inkomstenstromen te ontwikkelen.

Hoe verdient het spel zelf iets?

Deze vraag is niet moeilijk te beantwoorden: met transactiekosten! Nieuwe spelers moeten een vergoeding betalen voor het kopen van in-game valuta. Dit vertegenwoordigt een belangrijke inkomstenstroom voor makers van het spel, maar het grootste deel van de inkomsten betreft de waardestijging van de tokens die bij het spel horen. 

Games met solide gemeenschappen en ondersteuning van bestaande merken hebben een voorsprong op anderen.

“De duurzaamheid van Axie zal gebaseerd zijn op hoe snel het zijn spelersbasis kan laten groeien en extra nut kan creëren voor zijn in-game assets,” zegt Koh Kim van blockchain startup Mysten Labs. “Axie heeft een sterke loyaliteit opgebouwd bij zijn spelers – dat is hun concurrentievoordeel.”

LEES OOK: De maker van de app Signal waarschuwt dat de technologie achter cryptomunten veel meer belooft, dan ze waar kan maken