Bij online supermarkt Picnic kan je sinds kort ‘op reis voor de beste prijs’. Dat betekent dat de boodschappenbezorger je merkproducten, zoals Nutella, Pringles en Hak, levert uit Duitsland, waar de gemiddelde prijs een stuk lager ligt dan hier, schrijft RTL Nieuws.

Je ontvangt dan dus wel een potje ‘Kichererbsen’ in plaats van ‘kikkererwten’. “Normale supermarkten mogen dit niet omdat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit voorschrijft dat de verpakkingen in de moedertaal moeten zijn”, legt de oprichter van Picnic, Joris Beckers, aan RTL uit. “Maar wij kunnen de etiketten vertalen in onze app, daarom kunnen wij ze wel aanbieden.”

Volgens Picnic zijn de prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland opvallend groot. Zo kost een liter Coca Cola in Nederland 1,83 euro en betaal je daar in Duitsland 1,08 euro voor. Een pot Nutella kost in Duitsland 2,79 euro en in Nederland 3,02 euro. Aan een pak Magnums kleeft het grootste prijsverschil, in Nederland kost dit 5,22 euro en in Duitsland slechts 3,73 euro.

“De grote merken profiteren van de Europese markt”, legt Beckers aan RTL uit. “Er is bijvoorbeeld maar één Magnumfabriek in heel Europa, die staat in Italië. Er is dus ook maar één kostprijs voor een ijsje. En toch betalen we verschillende prijzen.”

Picnic is niet de enige die gebruikt maakt van dit slimme trucje, ook Action koopt al jarenlang restpartijen van grote A-merken over de grens en verkoopt deze producten voor een scherpere prijs in Nederland. Zowel Action als Picnic profiteren van het feit dat ze op meerdere plekken in Europa verkopen waardoor producenten bereid zijn een mooie prijs te bieden.

LEES OOK: Albert Heijn versterkt positie als marktleider bij supermarkten – Jumbo zakt licht terug