Online supermarkt Picnic heeft in 2017 een nettoverlies geboekt van 45,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening die het bedrijf onlangs heeft ingediend. Het gaat daarbij om de resultaten van Picnic International, de holding boven de websuper.

De rode cijfers zijn volgens topman Michiel Muller vooral het gevolg van ‘het enorme investeringsprogramma’ van Picnic om verder te groeien. “Het verlies van vandaag is de winst van morgen”, zegt Muller tegen Retailnews.nl. Een jaar eerder bedroeg het nettoverlies nog 5,8 miljoen euro.

2017 was het jaar dat Picnic een megabedrag van 100 miljoen euro ophaalde bij van vier Nederlandse familiefondsen. Dat geld investeerde de onderneming in 5 nieuwe distributiecentra, 2.000 elektrische bezorgwagentjes en 70 ‘hubs’.

Het bruto operationeel resultaat van Picnic kwam in 2017 uit op 13,4 miljoen euro, terwijl de totale kosten 61,8 miljoen euro bedroegen. De omzet lag volgens Muller op ongeveer 100 miljoen euro. In 2018 is die omzet volgens de topman verdubbeld.

Picnic heeft geen winkels, maar alleen een app waarmee boodschappen kunnen worden besteld die gratis worden thuisbezorgd. De online supermarkt biedt dezelfde artikelen aan als traditionele supermarkten, maar niet van elk artikel tien verschillende merken. Picnic kiest vooral voor de ‘snellopers’.

Lees ook: Ik probeerde twee maanden lang online supermarkt Picnic – deze dingen vielen me op

Muller voorspelde vorig jaar dat Picnic in 2020 winstgevend zal zijn, maar investeren in groei heeft voorlopig prioriteit, zegt hij tegen Retailnews.nl. “Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter.”

Lees ook op Business Insider

De topman wil zich nog niet uitspreken over de verwachte groei dit jaar. Dat hangt volgens hem af van welke nieuwe steden erbij komen en wat er gaat gebeuren in Duitsland, waar Picnic vorig jaar actief is geworden.

Lees ook: Waarom Duitsers nóg enthousiaster zijn over online supermarkt Picnic dan Nederlanders

Vakbond FNV stelde vorige maand in Trouw dat het gratis bezorgen ook zo zijn keerzijde heeft. Om de kosten te drukken zou de werkomgeving bij de Picnic-distributiecentra ­onveilig zijn, de werkdruk te hoog en de beloning ondermaats. Medewerkers en ex-medewerkers hebben daar volgens de FNV al meerdere keren over aan de bel getrokken, maar Picnic zou daar niks mee hebben gedaan.

Muller ontkende in Trouw dat er sprake is van structurele misstanden en zei dat Picnic er alles aan doet de werkprocessen te verbeteren. “Wij zijn een hardgroeiend bedrijf en uiteraard gaat er bij ons ook soms iets fout. Dit herstellen we echter snel en we verbeteren processen continu. Daarbij is de input van medewerkers cruciaal.”