Albert Heijn en Jumbo kunnen hun borst natmaken.

De Nederlandse online supermarkt Picnic heeft 100 miljoen euro opgehaald in een nieuwe investeringsronde, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend in een persconferentie.

De investering moet 10.000 banen opleveren en wordt gestoken in het opzetten van 5 nieuwe distributiecentra, 2.000 elektrische bezorgvoertuigen en 70 ‘hubs’. In de komende drie jaar wil wil de internetsuper landelijk gaan leveren in het stedelijk gebied.

Het bedrijf zegt expres gekozen te hebben voor familiefondsen, hoewel er ook veel interesse was van buitenlandse durfinvesteerders. De vier investeerders krijgen een minderheidsbelang van enkele tientallen procenten, de oprichters blijven de baas.

Picnic werd opgericht van door internetondernemers Joris Beckers (de huidige topman) en Frederik Nieuwenhuys. Zij waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels.

Ondernemer Michiel Muller, die eerder de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel in de markt zette, werd ook actief bij Picnic, net als Bas Verheijen (voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000) en ondernemer Bouke van der Wal (eigenaar van supermarktketen Boni). Recent is ook retailondernemer Gerard Scheij “aan boord gekomen”, aldus Picnic.

Het in 2015 gelanceerde Picnic concurreert met bezorgdiensten van Albert Heijn en Jumbo door boodschappen gratis en zonder wachttijden te bezorgen. Momenteel bezorgt het bedrijf alleen nog in Amersfoort, Almere, Leusden, Soest, Maarssen en Utrecht. Vanaf april bezorgt de dienst ook in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn.

Lees ook op Business Insider

De investering van 100 miljoen is ongekend hoog voor een Nederlands bedrijf. Doorgaans liggen de bedragen veel lager; in 2016 lag de hoogste investering op 20 miljoen euro, voor de startup Bynder. In 2015 ging er 75 miljoen naar Catawiki.

Rijke families

Het geld is afkomstig van vier Nederlandse familiefondsen; Finci, NPM Capital, Hoge Dennen en Hoyberg. CEO Floris Beckers noemt het een “fenomenaal bedrag”.

Het bedrijf zegt expres gekozen te hebben voor Nederlandse familiefondsen, hoewel er ook veel interesse was van buitenlandse durfinvesteerders. De vier investeerders krijgen een minderheidsbelang, de oprichters blijven de baas.

Hoge Dennen is de  investeringsmaatschappij van de familie De Rijcke, tot begin deze eeuw eigenaar van de ketens Kruidvat, ICI Paris en supermarktbedrijf Groenwoudt. Volgens zakenblad Quote is het de op twee na rijkste familie van Nederland, met een vermogen van ongeveer 2 miljard euro – de nummers 1 en en 2 zijn C&A-familie Brenninkmeijer en de familie Van der Vorm. Laatstgenoemde is bekend van investeringsmaatschappij HAL

LEES OOK: Dit doet de nieuwe websuper Picnic anders dan Albert Heijn en Jumbo