Andere supermarkten leveren tienduizenden euro’s in als websupermarkt Picnic actief wordt in hun marktgebied. Zij zien hun omzet met gemiddeld 40.000 euro dalen in de eerste veertig weken nadat Picnic van start gaat met bezorgen.

Dat blijkt volgens vaksite Distrifood uit een rapport van onderzoeksbureau Nielsen. De online supermarkt scoort vooral goed met de verkoop van versproducten.

Supermarkten die ook online boodschappen verkopen zien hun omzet zelfs met 80.000 euro dalen. Volgens Nielsen heeft 18 procent van alle consumenten in Nederland de afgelopen maand een of meerdere keren boodschappen gedaan via internet.

De online markt bedroeg vorig jaar 3,5 procent van de totale omzet van supermarkten. De verwachting is dat online dit jaar verder groeit naar 4,4 procent. Dat betekent volgens Distrifood dat er voor een totaalbedrag van 1,8 miljard euro aan online boodschappen zal worden gedaan.

Picnic daagt AH en Jumbo uit

Picnic startte in 2015 en is volgens marktonderzoeker Nielsen inmiddels opgerukt naar de derde plaats op de markt voor online boodschappen. Onderzoeksbureau Multiscope zet de websuper al op plek twee achter Albert Heijn, maar voor Jumbo. Van de online shoppers gebruikt 50 procent AH, 25 procent Picnic en 23 procent Jumbo, meldde Multiscope eind vorige maand.

Picnic heeft geen winkels, maar alleen een app waarmee boodschappen kunnen worden besteld die gratis worden thuisbezorgd. De online supermarkt biedt dezelfde artikelen aan als traditionele supermarkten, maar niet van elk artikel tien verschillende merken.

De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn volgens Multiscope het besparen van tijd en het niet meer hoeven tillen van zware spullen. In het onderzoek van Nielsen worden de bezorgkosten en het missen van een winkelervaring genoemd als obstakels, ook al rekent Picnic in tegenstelling tot de traditionele supermarkten geen bezorgkosten.

Volgens de laatst bekende jaarcijfers van Picnic over 2017 maakt de websuper wel tientallen miljoenen euro's verlies. De rode cijfers zijn vooral het gevolg van ‘het enorme investeringsprogramma’ om verder te groeien, zei topman Michiel Muller daar vorig jaar over. Maar hij toonde zich vol vertrouwen over de toekomst: "Het verlies van vandaag is de winst van morgen."

Lees meer over supermarkten: