Parfumerieketen Douglas gaat flink snijden in het winkelbestand in Europa; zo’n 500 zaken zullen de deuren moeten sluiten.

Steeds meer mensen shoppen ook online en die ontwikkeling is door de coronapandemie in een stroomversnelling gekomen.

Het bedrijf maakt pas na het weekend bekend hoe de verdeling van de sluiting van winkels is tussen diverse landen.

Parfumerieketen Douglas gaat snijden in het winkelbestand in Europa. De Duitse keten zet deze stap omdat een deel van de verkopen is verschoven naar online. De precieze gevolgen voor de winkels in Nederland zijn nog niet bekend, maar het is niet uitgesloten dat ook hier filialen verdwijnen.

De keten wil rond de 500 van zijn circa 2.400 winkels in Europa sluiten. Met name in Zuid-Europa gaat de keten snijden in het winkelbestand, maar ook in Duitsland verdwijnen 60 winkels.

Het bedrijf maakt pas na het weekend bekend welke winkels gesloten worden. Eerst wil Douglas het eigen personeel inlichten. Alle winkelsluitingen moeten in het najaar van 2022 afgerond zijn. Douglas heeft 111 Nederlandse winkels.

Volgens een woordvoerster is er geen sprake van “geforceerde en grootschalige sluitingen” bij de vestigingen in Nederland. De grote reorganisatie bij parfumerieketen Douglas zou Nederland nauwelijks treffen.

Verschuiving naar online is versneld door coronacrisis

Veel retailketens zien de opmars van online winkelen in een stroomversnelling komen door de coronamaatregelen. Ook nieuwe doelgroepen ontdekken nu het gemak van internetshoppen.

In Zuid-Europa had Douglas door overnames ook relatief veel winkels en daardoor leveren die winkels niet allemaal genoeg op.

Door te snoeien in zijn winkelbestand wil Douglas tot 120 miljoen euro besparen. Het bedrijf verwacht dat een groot deel van de omzet behouden blijft omdat klanten naar de resterende winkels en de webshop van de keten zullen gaan.

Voor de sluitingen en het vertrek van personeel zet Douglas eenmalig 94 miljoen euro opzij.

Douglas zet al langer in op de versterking van de webwinkel. In het boekjaar 2019/2020, dat tot en met eind september liep, kwam de omzet van Douglas uit op 3,2 miljard euro, waarvan 822 miljoen uit online verkopen kwam.

Lees ook over de coronacrisis: