Door de coronacrisis zijn mensen noodgedwongen meer online gaan winkelen, maar het winkelgedrag is waarschijnlijk ook blijvend veranderd.

Winkeliers moeten er dan ook rekening mee houden dat mensen ook na de crisis graag online blijven shoppen.

In bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten wordt vaker nog fysiek geshopt, omdat je daar dingen koopt dit je direct wilt meenemen.

De coronacrisis zorgt waarschijnlijk voor een blijvende verandering in ons winkelgedrag. Grote retailers bereiden zich al voor op de omslag en houden er rekening mee dat er ook na de crisis minder mensen in de winkelstraten zijn.

Het moederbedrijf van modeketen Zara sorteert bijvoorbeeld voor op een blijvende omslag in het winkelgedrag en investeert de komende drie jaar 1 miljard dollar in haar online winkelplatform

Door de crisis hebben nog meer mensen het online winkelen ontdekt. Ruim een derde van de Nederlanders is van plan minder vaak fysiek te gaan shoppen, zo blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO.

Een vijfde van de Nederlanders verkiest nu zelfs het online winkelen boven een bezoek aan de winkelstraten.

Door de overheidsmaatregelen en angst voor het coronavirus nam het bezoek aan winkelgebieden sinds maart sterk af en verplaatsten consumenten zich naar onlinewinkels.

Uit het onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders blijkt dat hoe vaker er in een bepaalde sector online gewinkeld wordt, hoe minder hoog de intentie is om voor een product uit die sector nog naar de winkel te gaan.

Dat laatste is vooral te zien in winkels in de categorieën sport, elektronica en dames- en herenmode.

In bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten wordt vaker nog fysiek geshopt. Mensen hebben volgens ABN AMRO nog wel de intentie om daar te winkelen, omdat er producten verkocht worden die de consument direct wil meenemen.

Meer mensen overtuigd van het gemak van online shoppen

Exploitanten wezen eerder al op de omslag die de crisis met zich meebrengt. Ook oudere generaties hebben door de coronacrisis online winkelen ontdekt. Die omslag heeft grote gevolgen voor de winkelstraten.

Een vijfde van de Nederlanders (21 procent) geeft de voorkeur aan online winkelen. In 2015 was dat nog maar 10 procent.

ABN AMRO denkt dat die groei verklaarbaar is doordat mensen tijdens de coronacrisis (noodgedwongen) meer webshops hebben uitgeprobeerd en daarbij overtuigd zijn geraakt van het gemak van online shoppen. Een andere mogelijke verklaring is dat consumenten nu vaker thuis werken, waardoor het ontvangen van pakketjes eenvoudiger wordt.

Snelheid, het gemak en de prijs zijn redenen waarom consumenten graag online shoppen. De fysieke winkel krijgt echter de voorkeur als klanten producten willen uitproberen of advies nodig hebben.

In voorgaande jaren waardeerden consumenten vooral de beleving in een fysieke winkel, nu worden gemak en efficiëntie het vaakst genoemd als voordeel van fysieke winkel.

Vooral kledingzaken hebben het zwaar

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vooral kledingzaken het nu zwaar hebben.

Consumenten die nog wel komen, gaan doelgericht naar de winkel of kopen via het internet, stelt ABN AMRO.

Doe-het-zelfzaken laten een stijging zien ten opzichte van vorig jaar, maar kledingzaken zitten zwaar in de min. Bron: Rapport ABN AMRO
Doe-het-zelfzaken laten een stijging zien ten opzichte van vorig jaar, maar kledingzaken zitten zwaar in de min. Bron: Rapport ABN AMRO

Sinds september komen er 55 procent minder consumenten naar de winkelstraat dan begin maart, vindt ABN AMRO.

Gemak wint het steeds vaker van de behoefte om eruit te gaan. "Blijkbaar heeft de consument een grotere behoefte aan efficiënt winkelen en verliest 'funshoppen' aan populariteit", zegt Henk Hofstede, retaildeskundige bij de bank.

Lees over internetshoppen ook: